Järdler är ju oerhört vältalig, men det finns mer än bara ord bakom... Han är en tänkande fotbollstränare som verkar ha fått sin beskärda del av motgångar som spelare på en hyggligt hög nivå och nu avser att ta med sig den erfarenheten in i tränarrollen. Det gör honom lite extra unik tycker jag. Riktigt intressant att få höra hans tankar. Tänker att vi kan attrahera både unga spelare som är på väg upp samt lite äldre spelare som varit på väg upp men känner att de fastnat lite halvvägs. De självklara namnen som skapar rubriker i tidningarna samt får fotbollsskribenter/sponsorer att reagera känns långt ifrån Öster nu. På gott och ont, i det läge som Öster är nu så är det klart mest gott.
Men...
Det kommer en tid där sponsorer och andra kommer att kräva resultat. Redan 2019 måste draken lyfta lite till och på allvar blanda sig i toppstriden, annars tror jag att det börjar muttras rejält i leden. Jag tror inte att det krävs att vi går upp kommande år för att Järdler ska ha förtroendet intakt, men vi måste liksom minst hamna nånstans alldeles strax bakom topplagen istället för anonyma mitten.
Och kanske är det fortfarande lite det jag är rädd för. Just nu har vi en sportslig fokus i Öster. Det är inte så mycket bells and whistles, snarare byggs den sportsliga kompetensen upp. Om vi skulle få en situation där vissa krafter inte tycker A-laget går tillräckligt bra kan vi komma tillbaka till det gamla eländet igen, när sponsorer bestämmer vad vi ska värva och när vi ska göra det o s v. Med ett nytt jojoåkande som följd. För ett lag som Öster kan inte hålla ihop på det sättet, vi har inte råd att justera för några misslyckade dyra värvningar som de rika lagen kan. Det blir liksom allt eller inget...
Nåja, ska inte dra iväg för mycket nu. Men jag tycker iaf att Järdler är rätt man på rätt plats i rätt lag i rätt tid.