Artikel om Drotts känslor kring att få spela på Värendsvallen. Innehåller även lite kring säsongen i stort.
https://www.vetlandaposten.se/article/drott-klev-in-pa-drommarnas-arena/
Här är större delar av innehållet:
Måndagen var en speciell dag för Östers IF-spelaren Jonathan Drott. Växjölaget mötte då Brommapojkarna på klassiska Värendsvallen, en arena som ligger Vetlandakillen varmt om hjärtat.
– Det är lite stort med Öster och Värendsvallen för mig och jag blev nostalgisk i går när jag tänkte på det. Jag var där som liten, pappa tog med mig dit och vi kollade på fotboll. Det är ett tydligt barndomsminne för mig och det kändes väldigt speciellt och kul att få spela där, säger Drott som fyller 25 i december.
Anledningen till att Öster spelade på Värendsvallen och inte på Myresjöhus arena är att planen på ”Myran” helt enkelt är i för dåligt skick.
– Planen vi haft på slutet har varit riktigt dålig och den här var i bättre skick. Därför spelade vi där och det var det bästa alternativet, då slapp vi flytta till exempelvis Kalmar. Nu var det ju nära och bra också.
Superettan-matchen slutade 0-0 där Brommapojkarna sedan tidigare är klart för allsvenskan 2018.
Öster kan i bästa fall sluta fyra i landets näst högsta serie.
– Det kändes som att ”BP” gick för vinst och de är tydliga med att de vill vinna serien. Vi som spelar i Öster var taggat för att göra en bra match och spela för placeringar. Det blev en ganska bra match i ett tufft tempo.
Drott har kontrakt med Östers IF även nästa säsong. Ett avtal han ämnar fullfölja.
– Det ser absolut ut som att jag blir kvar.
Har du fått någon förfrågan från någon klubb högre upp i seriehierarkin?
– Det vill jag inte kommentera. Mitt fokus är på Östers IF.
Nykomlingen Östers IF har gått bra i återkomsten i superettan och säsongen får anses som mer än godkänd då de varit med i racet om kvalplats mot allsvenskan egentligen hela vägen.
– Vi är nöjda med säsongen och det har gått bättre än förväntat. Varit jämna matcher, som det alltid är i superettan, vi har varit med bra men lite synd nu på slutet att vi tappade det lilla hoppet som fanns. Men så är det och vi kommer ändå att hamna på den övre halvan vilket vi är nöjda över som nykomling.
Blir nästa säsong en satsning mot att ta er tillbaka till allsvenskan?
– Det får vi ta då, som det ser ut nu så kommer vi att få en ny tränare. Jag vet inte vem det spekuleras i att det ska bli nu men om det blir Järdler (Christian, tränare IFK Värnamo) eller vem det blir som kommer in så blir det intressant och alltid lite nya puckar. Det blir väl en målsättning som vi sätter till nästa säsong och hur vi sätter den vet jag nog mer om i mars eller april.
Du har tidigare sagt att målsättningen är att en dag få spela i allsvenskan, det hade väl varit passande att då gå upp med Öster?
– Klart att det är en dröm och att det hade varit det ultimata. Det är få förunnat att få vara med och gå upp med ett lag.