@Hasse-Hattrick sa:
Hade vi vid förra Allsvenska säsongen spelat med Majje och Månz som mittbackspar så hade hängt kvar. Juan Robledo var alldeles för svajig och hittade inte samspelet såsom Majje o Månz gjorde.
Nu är det ju några år sedan visserligen, men det är väl bara positivt om några yngre utmanar om hans position.
Nu är vi off topic men skit samma diskussionen är intressant. Jag håller med om att vi skulle behållit 2012 års lag så mycket bara gick. Högersidan med SK och AH som var så bra i SE skulle fått fortsätta, MV och MK som mittbackar. Bergholtz istället för Elvby eller JP. I stort sett hade det nog räckt med att ersätta Velic med PPA men istället skulle vi in med överkullenspelare som Pavey, Elvby, Robledo samtidigt som Velic och Bojent fick spela för mycket (Dessutom envisades man med att spela Velic och PPA samtidigt trots att de slogs om samma grässtrån).
Nu har jag för mig att Mario var skadad på försäsongen (kommer inte ihåg om det stämmer). Bergholtz var också mycket skadad. Vi hade ett centralt mittfält utan nån som helst passningsfot eller kreativitet.
Hur som helst när det gäller mittbackar - vi gick 2-3-2 med Robledo och Månz (där vi låg tvåa i serien med 2-2-0 efter 4 matcher). Robledo gick sammanlagt 2-3-3 de 8 matcher han spelade (då räknar jag inte med förlusten mot Halmstad där vi hade oavgjort när han gick ut i 43:e minuten).
Det stora raset kommer i andra fjärdedelen när man helt plötsligt efter ett par förluster börjar spela en 18-årig Johan Andersson som mittback, bl.a den helt vansinniga laguttagningen hemma mot Åtvid där jag har för mig (kan ha fel) att vi hade Henningsson som hb och Elvby/Johan A som mittbackar samtidigt som SK, MV och MK satt på bänken efter en cupförlust mot Göteborg(?). Vi förlorade alla tre matcherna med Johan som mittback.
Efter detta börjar man med Mario och Månz som går 1-1-5 sina första 7 matcher (slutar 4-7-8)