Det är mycket jag inte förstår kring Öster just nu och kanske just för att jag inte ser träningarna utan enbart matcherna.
- När vi spelade som bäst i serien hade vi ett bra kortpassningsspel där vi tog oss runt på kanterna. Ofta var det firma Pavic/Östlind som låg bakom en del av detta men båda är förpassade till bänken nu. När vi nu kör fembackslinje (i min mening) och vill ha upp ytterbackarna så känner dessa sig vilse för de har inte bra väggalternativ. Ofta blir det ett uppstannande spel pga brist av passningsalternativ framåt.
- spelsystemet, framförallt igår där vi trycker ihop spelet centralt för att täta bakåt i första hand. Bjud till och försök spela inför hemmapubliken och våga gå framåt när chansen till kvalplats finns. Som det ser ut nu är anfallsspelet under all kritik.
- Inställningen till att försöka nå kvalplatsen. Spelarna har verkat mätta i flertalet omgångar nu. Om man har en riktig vinnarskalle ska man försöka vinna alla matcher och inte vara nöjd med att man nåt ett på förhand uppsatt mål. Har vi för få vinnarskallar i laget? Att man pendlat mellan olika serier och behöver en lugn period är ingen orsak till att inte försöka när chansen finns där.
- Alltid sena byten även om man ser att flertalet spelare går på knäna och knappt orkar ta löpningar.
- Buandet för att man byter ut Bajrovic. Visst att vi inte har några andra renodlade anfallare att byta in men som vi spelade igår och flertalet andra matcher så kämpar Bajrovic bra men han bidrar med typ noll till spelet. Igår sökte han, liksom Kapcevic, sig ut mot kanterna för att bli delaktiga i spelet. Visst att Bajrovic visar "Österhjärta" men borde få lika mycket kritik som Dragan då de presterar lika dåligt i matcherna.
- Fasta situationer både defensivt och offensivt. Övar vi något alls på detta?
- Undermåligt passningsspel från några spelare, framförallt vid uppspel från backlinje. Lindblads försök till uppspel måste vara bland de sämsta i serien bland annat. Tror inte han sätter bollen rätt i hälften av försöken.
Kanske är mitt inlägg av bitter karaktär då jag är besviken för att det känns som säsongen i princip är över nu. Kan möjligtvis vara att jag inte är helt nöjd med hur spelet utvecklats under året då jag upplever hösten klart sämre än "mittperioden" av säsongen då vi gjorde många bra prestationer. Det känns som att vi tagit steg bakåt istället för framåt på sistone. Askebrands del i det hela?