När Öster lade hybridgräset på Visma var det ju mer eller mindre katastrof till en början. Sen kom engelsmannen (och gräsallergikern!) Troy Mayo in i bilden inför 2022 och förvandlade gräsmattan till en av de bästa. Med erfarenhet som bl a planskötare för Wembley vill jag hoppas att han lärde nuvarande planskötare ett och annat. Finns en intervju med honom på SMP från när det begav sig:
https://www.smp.se/sport/troy-24-har-nyst-sig-igenom-varldsfotbollen-nu-styr-han-pa-visma-arena-jag-kommer-alltid-bara-oster-med-mig/
Saxar lite från artikeln om det skulle vara så att den är låst.
– Min första vecka i Växjö snöade det fortfarande. Som tur är så kan man värma upp planen underifrån här för att hjälpa gräset att växa, men med regn och snö blir det ändå inte perfekt, berättar Troy.
– Under de första månaderna fick planen ganska mycket kritik och jag kunde själv se hur bollen hoppade och spelarna halkade runt, men det gick inte att göra så mycket förrän mot slutet av april och maj. Innan det fanns det stora områden där det knappt var något gräs alls, främst under där East Front står. Det kommer inte in nog med ljus där.
Hur hanterade du det, kritiken som kom?
– I början var det bara att ignorera det, för jag kunde ändå inte göra något. Jag gjorde mitt bästa men det handlade mest om att vänta på att få hit rätt maskiner och fint väder. Då gäller det att inte lyssna på kritiken och tro på jobbet jag gör.
Hur gick snacket mellan dig, spelarna och ledarna, för det kom en hel del kritik även från dem?
– Mycket handlar om att ge dem en förståelse för varför planen är som det är och presentera en plan för när det kommer bli bättre.
– En stor skillnad här jämfört med i England är att där har lagen träningsytor att spela på. Då kan man ta hand om matchplanen i veckorna. Här tränar både Öster och Växjö DFF fyra, fem gånger i veckan så gräset på Visma får inte återhämta sig på samma sätt.