Oldtimern Bra spaning som jag instämmer i efter att ha sett andra halvlek igår. Dock inte så enkelt att säga att man bara ska ta efter ett annat lag för det är så avhängigt av hur motståndarlaget spelar. Hur klarar GAIS av en match mot ett lag som backar hem och vill kontra på dem? Nu såg jag inte deras premiär mot BP (BP-seger 4-0), men kan det ha varit så att GAIS förde spelet i den matchen och BP kontrade?
Vet att jag tänkte en liknande tanke för en herrans massa år sedan när Barca föll klart mot Real Madrid. Barca spelade sitt tiki-taka-spel och Real spelade extremt rakt.
Nästa fråga är vilket spel som blir vinnare i längden? Ett rakt kontringsspel förutsätter ett visst agerande från motståndarlaget. Det spel Öster försöker spela just nu är tämligen oberoende av hur motståndarna ställer upp, dock kräver vårt spel betydligt mer av våra spelare än vad de hittills i år lyckats visa upp. Och ser man till våra två senaste matcher mot ÖIS och Gefle hade det inte funnits en möjlighet för oss att spela likt GAIS igår då motståndarna inte gav de ytor för kontringar som Blåvitts spel mot GAIS gav. Dock, typ mot MFF i cupen, tycker jag vi spelade relativt likt GAIS och var ytterst nära att gå till halvtidsvila i ledning.
Vet inte ens vart jag vill komma med detta inlägg. Mer än en viss frustration över att vi inte kan vara lika raka och effektiva som GAIS samtidigt som jag tror fotbollen är betydligt mer komplex än att "bara" försöka ta efter ett annat lags spel.