Sniper
De är också människor. Se till exempel Torbjörn Nilssons karriär. (Finns bra beskrivet t ex i det första avsnittet av Fotbollens historia på SVT.) Det är väl ganska troligt att mycket här sitter i deras huvuden. Sedan om det är att det låser sig, att det saknas tillräcklig motivation, om det är svajande självförtroende eller något helt annat är väl svårt att svara på då det säkert är individuellt från spelare till spelare. Minst en av dem är säkert otroligt taggad men lika frustrerad för att han tycker att några lagkamrater inte gör sitt bästa.
Sedan kan man ju sitta på ett forum och tycka att de bara ska leverera, punkt slut. Men det gör ingen direkt nytta. Att de aktivt jobbar med mentala bitar gör troligen mer nytta. Så jag är inne på Ols linje här.
Om man ser på det faktum att hela laget taggar till och jobbar frenetiskt i slutet av matcherna för att rädda poäng eller försöka vända underlägen (vilket man lyckats med varenda gång förutom mot Sandviken och Brage) så skulle nog en idrottspsykolog kunna vända på de där begreppen.
Får jag leka psykolog en kort stund så kan jag kasta ur mig några frågor till spelarna:
•Vad är det som gör att du får mer fart när ni hamnar i underläge än när det är oavgjort?
•Om svaret är ”för att vi bara inte får förlora”: skulle du kunna tänka så här?: om vi ser till att göra allt för att skaffa oss en ledning så att vi minskar risken att hamna i det där läget när vi riskerar att förlora - hur mycket skulle du kunna tänka dig att kämpa för att hjälpa ditt lag att hamna i det positiva läget?