Silly 2023
Ang. ytterbackar
Visst körde Bajen Rodic som ytterback i slutet? Kanske skulle man få ut mer av hans kvalitéer där..
- Redigerad
gbjorkman att slippa spela wingback var en av anledningarna till att han valde oss istället för fortsatt spel i allsvenskan så det vore nog en dålig idé.
Rodic är vidare inne på att han vill spela som offensiv ytter framöver. 28-åringen spelade till viss del som wingback i Hammarby i fjol, något han helst inte vill göra i nästa klubb.
Jag hade lite otur med att jag inte fick spela i min position senast och jag förstår att folk tittar på hur man gjort det och på statistik. Jag har inte haft möjlighet att visa min riktiga statisitik, då jag spelade som wing-back de senaste sex månaderna. Jag är samtidigt nöjd med hur jag spelade och det var många bra matcher med bra prestationer, men jag vet att folk tittar på pappret och ser statistiken. Vi får se vad som händer, men jag är optimistisk.
Kalmar-situationen har tagits upp tidigare, och som jag sagt hade jag jättebra samtal med Henrik. Jag tycker att han är en jättebra kille och en jättebra tränare. Det var fortfarande öppet, men han såg mig mer i en wingback-position, och jag känner att jag behöver gå tillbaka till mina rötter och börja spela i min position. Jag tror att folk har glömt lite hur jag kan vara som winger. Även om jag visade att jag kunde göra det (som winger) i Hammarby, så fick jag inte riktigt chansen att visa det. Jag känner att folk glömt lite hur jag kan vara som winger, så mitt huvudmål är också att spela i min naturliga position.
@Sigge är inne på det i ett läsvärt inlägg: Att det inte är okomplicerat att värdera en spelare isolerat från sin omgivning. Att t.ex. Rodic är bättre med Pavic bakom sig än med Tatu. Att Stenberg behöver Månz, etc. Vi kanske inte behöver byta halva laget, otroligt mycket kan hända när spelare NN lyfter sin omgivning.
Varför testar man inte honom som 10:a? Därifrån skulle han kunna placera in bollarna och passningarna lite oftare. Han har ju en fin fot.
Varför nämner folk Kroon? Hans sjukdom borde väl skrämma bort alla utom Östersund. Det torde vara svårt att veta om han ens kan spela nästa match, nästa vecka eller nästa månad. Med det sagt så önskar vi givetvis honom att det tar en lång tid innan det blir värre.
Greger En riktigt bra spelare med superettanmått mätt, verkar ha hittat ett sätt att kunna prestera med sjukdomen, och vi behöver få in en tia.
Tänker att Vitos kontakter i MFF och Jens kontakter i Peking kan bli väldigt viktiga under kommande silly. Det finns definitivt många spelare i båda dessa organisationer - framförallt i Malmö - som inte får särskilt mycket speltid i allsvenskan men som skulle höja nivån ordentligt i Öster.
Intressanta tankar av Elgen i Minboll idag. Men flera av de värvningar som han funderar på har kontrakt över 2023. Det kan bli ett dyrt kalas.. En värvning som jag tror skulle kunna vara riktigt bra är Roman Gall från MFF´s frysbox. Han står dessutom kontraktslös, om jag minns rätt. Sydsvenskan har en tuggig och rätt så tråkig MFF-blogg där man bla spekulerade i att MFF tar hem Mål-Nilsson. Resonemanget är enkelt. Dahlin är förstemålvakt, Diawara är utan kontrakt och vill inte sitta på bänken. Kanske dags för Nilsson att vila rumpan på de allsvenska avbytarbänkarna??
Zingo
hört lite rykten om Viktor Noring vet inte om det passar in i Vitos ålderspann med 31 år på nacken, men rutin och med tanke på att Lukic spelar vid 43 års ålder
Lite intressanta kontraktslösa namn i rätt ålder (som jag hade huggit på i fotboll manager , låter @Villenyblom säga om det är realistiskt eller inte)
försvar
Albin Linnér - 23
Isak Ssewankambo - 26
mittfällt
Elvis Lindkvist - 20 (varför har han varit kontraktslös sen i somras?)
Imam Jagne - 19 (kontrakten med everton löpt ut)
Romain Gall - 27 (snack om i våras)
anfall
Admir Bajrovic - 27 ser gärna en reunion
Lucas Gomes - 19 (provtränade i somras)
Anders I det spelsystem Túfa kör är riktigt bra ytterbackar viktigt för framgång. Vill givetvis att det plockas in en bra nia också men ser inte det som särskilt överordnat. Målvaktsfrågan också minst lika viktig.
- Redigerad
Då är det kanske färdigspelat för Pavic i rödblått. Det vore synd, alltid haft den otacksamma uppgiften att täcka upp där truppen har haft en vakans. Tycker vi spelat vår bästa fotboll i år de gångerna Mattias spelat på rätt kant med Rodic framför sig.
VV-Oppnasitt84 Alla spelare i elvan är viktiga och på ytterbackarna finns förbättringspotential, men hade vi haft en anfallare god för 15-17 mål så hade det troligen räckt till en direktplats (typ PC, Engblom, Hallenius). Det är så oerhört viktigt att ta vara på lägena, gör man inte det så spelar det ingen roll hur bra ytterbackarna är eller hur fint man duttar runt på innermittfältet. Och i år har det varit alldeles för trubbigt framåt. Om Öster bara fick värva en spelare till nästa säsong så hade jag tagit en anfallare alla dagar i veckan.
Ofta är det i straffområdet rätt tunt med när inläggen kommer vilket gjort att vårt målskytte inte blivit så bra som önskat. JW blir rätt ensam när inte yttermittfältare och mittfältet fyller på.
Anders Jag är med på hur du tänker men jag tycker inte problemet har varit att ta vara på lägen utan istället att komma till tillräckligt bra lägen. Det är inte så att JW har bränt 3-4 öppna lägen i varje match utan snarare att de där rena målchanserna inte skapats, exempelvis för att ytterbackarna inte levererat tillräckligt bra bollar. Men visst jag köper att ny forward bör vara högt upp på Vitos lista.
Många tjötar om nån anfallare hit o dit samt vassare hb etc., klart som körvaspad att vi haft ett antal mer poäng om haft en Antonsson men huvudproblem genomgående är att vi som lag vart alldeles för ojämna där vi bitvis oförklarligt viker ned oss nån halvtimme match efter match. Där är ju huvudproblemet, utan dessa jäkla dalar hade vi lätt vart 1 el 2.a i serien, så gäller för firma Tufa/Vito/Jens att fortsätta finna bättre balans med mer spets i alla lagdelar, tror detta andraår kommer bli asgrymt då säkert flera bitar faller på plats med förhoppningsvis kontinuitet som ledstjärna som visar sig alltid vara det viktigaste.
Apotekaren Hoppas inte på Noring men kanske inte finns något intressantare för en klubb i Superettan?