Ett fåtal men "spetsiga" nyförvärv lär Vito ha sagt om vinterns ss. Nu tror jag att det blir ytterligare något nyförvärv utöver "spetsförvärven". Men nyförvärv med "spets" är dyra och jag tror inte Östers ekonomi mäktar med mer än tre.
Så på vilka positioner kan förvänta oss dessa.
Att Öster tar in en målvakt verkar ganska klart. Och lär handla om ett spetsförvärv.
Försvinner Stenberg kanske man vill ta in en ersättare - spetsförvärv. Men man kan kanske se att nivån på högerbackarna behöver höjas och då förlänger man inte med Pavic utan tar in en ny hb - spetsförvärv. Då nöjer man sig med Berg och Adolfsson som mittlås o värvar ny back-up.
Defensivt mitt behöver ev bara någon ny back-up om man inte kan förlänga MRS eller Engqvist. Vad som däremot behövs är en djupledslöpande mittfältare som tar sig in i boxen och som gör 5-6 mål. Och det är en sådan som Öster ska värva, enligt min mening, som spets. Då blir det tre spetsförvärv.
Men vi behöver en ny anfallare säger de flesta. Och det ska vara ett spetsförvärv. Nja säger jag. Om man antar, som jag har gjort, att Östers ekonomi inte rymmer mer än tre "spetsförvärv" lär vi få se en målvakt, en back - hb eller mb - och förmodligen en anfallare. Men jag skulle hellre prioritera en mittfältare. Med förtroendet från Tufa har Westerberg växt under säsongen, AG kommer säkert fortsätta att utvecklas och ABW kan förtjänstfullt ta rollen som anfallare.
Dessutom behöver man ha utrymme för att lyfta upp Max E till A-truppen - han är minst lika bra som AG.