Silly 2023
- Redigerad
Jag tänkte direkt en kombo av Niklas Moberg och Freddy Söderberg och får man dessa två anno 2009 respektive 2012 så blir det ju bra det här.
Men hur ser de underliggande siffrorna ut, xG och allt sånt där?
- Redigerad
Gillar hur vi gör. Andra spelare får ta från division 1/2, vi tar toppspelarna från andra lag i S1an.
- Redigerad
Eftersom vi spelar med en anfallare: betyder det här då att JW i utgångsläget blir supersub?
Det kommer inte bli så men jag hade personligen gillat 4-4-2.
Prekovic
Varmanen - Berg - Starke-Hedlund - Sigurgeirsson
Rodic - Kusu - Ljung - Bergmark-Wiberg
Söderberg - Westermark
Ville, Ville, ge oss en spider.
Det minnet jag hade av Söderberg var att han gjorde väl målet från halvplan när Nilsson var ute och flaxade i hemmapremiären (1-2 förlust).
Så näsa för mål finns nog kapacitet för med lite bättre spelare runtomkring sig.
Känns både som en spännande å lite ”tråkig” värvning på en å samma gång… man hade ju hoppats på en håll käften booom… nu får vi en spelare som hela tiden tagit kliv i karriären (och mål per säsong) som är i en bra ålder och förhoppningsvis tar ännu ett kliv med så fantastiska faciliteter
Inte en värvning som avgör SE här och nu men en bra spelare. Hade han inte så tydligt benämnts som anfallare i pressmeddelandet hade jag dock trott att han var inhämtad som Kozicas konkurrent. Samtidigt skulle också denna värvning kunna tyda på mer av ett 4-3-3 med Söderberg i mitten på fronttrion.
Med tanke på att vi inte kan ta bra spelare från allsvenskan, så behöver vi ta de bästa alternativen därefter. Gärna någon som snabbt går in i den svenska spelmiljön. Det här blir spännande med rätt omgivning och en bra start. Skönt att JW får en utmanare, och helt ärligt, att få tag i spännande anfallare, för rätt pris är svårt.
Gillar att vi fått in både Ljung och nu Söderberg, när vi tappat några profiler. Vad har vi kvar på listan in?
- Redigerad
Om Ljung nu inte är den offensiva mittfältspjäsen behövs väl någon som utmanar Kozica (ABW mer in från kanten) samt att Tatu väl behöver en konkurrent på högerbacken (Pavic?).
Annars tror jag det är klart så här (om Mattis inte får skadebekymmer igen).
4-3-3 som någon nämner låter spännande där
Rodic/Kozica/Bergmark-Wiberg och ynglingar som Bashiir kan konkurrera om ytterforwardsplatserna och Westermark/Söderberg/Gustafson om den centrala
Och ett mittfält där Kusu-Ljung-Hauksson väl är utgångsuppställningen med Herdonsson väldigt nära och Bladh-Pijaca som ett spännande wildcard.
Och så den väntade raka fyrbackslinjen som nu.
Det lyser nog återigen igenom att jag inte tycker om uppställningsbeteckningen 4-2-3-1 där det mer känns som någon går och gömmer sig lite medan 4-4-2 eller 4-3-3 känns mer tydliga och jag VET att det bara är en lek med siffror men också någon sorts känsla. Och en bra känsla vill man ha. Så vi kan väl kalla 4-2-3-1 för 4-3-3 istället, okej?
Varför har man inte valt att säkerhetskälla högerbackspositionen med allroundspelaren Pavic?
Snubben vet sin roll i laget och är en lojal sådan. Jag förstår fortfarande inte på vilka sportsliga grunder man har valt att satsa på Tatu? Känns väldigt girigt och naivt att man släppt 3/4 av sin ordinarie försvarslinje, då Öster var laget efter HBK att släppa in minst mål.
- Redigerad
Stenberg och Silverholt hade utgående och ville flytta av olika anledningar. Lite som med Mortensen fast ännu mer givet att man inte kan tvinga kvar dessa. Mortensen hade åtminstone kontrakt.
Så jag tycker nog inte det är ”naivt” att ”släppa” dem, isåfall naivt hur man skriver kontraktslängder så de går ut samtidigt. Men det blir svårt att skriva olika utgångsår på alla kontrakt i truppen.
Men angående Pavic är jag helt med dig. Hade känts bra av flera anledningar att skriva nytt med honom. Åtminstone ett år till och tror han hade köpt det.