Fick med en fråga till Offsides internetbaserade segment ”Vad hände med..?
https://www.offside.org/vad-hande-med/vad-hande-med-magnus-kihlstedts-storsta-supporter/
(Låst för prenumeranter men klistrar in den delen av artikeln där frågan och svaret är med)
”Den målvaktslösa avbytarbänken
Tack för ett trevligt inslag. Jag älskade intervjun med vår [Östers] gamle lirare »Adde« Bild. När jag tänkte på honom kom jag helt spontant på en fråga. Vad hände med att man som tränare fick välja att sätta en extra utespelare på bänken istället för en reservmålvakt? Får man fortfarande göra det? Andreas Bild fick nämligen kliva in i målet hemma mot Malmö FF 1994, då Pål Lundin plockade ned en lyra utanför straffområdet och blev utvisad. Tränaren Nanne Bergstrand ville ha så många utespelare som möjligt på bänken och hade valt bort att ha en andrekeeper i matchtruppen. Bild hade varit målvakt för Småland i TV-pucken, men i fotboll hade han enbart erfarenhet som utespelare. Han släppte in några bollar och Öster förlorade med 2–4. Jens Fjellström gjorde två av målen.
– Peter Hansen.
Efter noggrann läsning av Svenska fotbollförbundets spelregler drar jag slutsatsen att det fortfarande är tillåtet att endast placera utespelare på avbytarbänken. Vem som helst av avbytarna får ersätta den startande målvakten, så länge domaren informeras om detta.
Det verkar helt enkelt som att dagens fotbollstränare lärt sig av Nanne Bergstrands misstag i Öster. Målvakter skadar sig ändå med jämna mellanrum, och det är inte alla lag som har en TV-pucksmålvakt att kasta in. Men vem vet, kanske testar någon allsvensk tränare Bergstrands knep nästa säsong?”