EF Bromma Kul med nya Österröster med visioner!
Öster i media
Bilresande och lyssnar på SiB och deras repris om när tv4 tog över PL med tipslördag.
Vad har det med Öster att göra? Jo, bland annat figurerar en viss Jonasson och hylla bla av Billy lansdowne som ett bra stöd.
Detta för mig osökt att tänka på en av East fronta kortaste men kanske i sin enkelhet roligaste ramsor ”billys (jr) mamma är en greyhound”. Bra skit.
Spelarbetyg - En av hans bästa insatser i rödblå:
https://www.svenskafans.com/fotboll/oster/spelarbetyg-en-av-hans-basta-insatser-i-rodbla-668753
Förstår återigen inte Wibbes poängsättning. Att ha med ABW, Mattis och Herdonsson men utelämna Kusu och Kricak. Nåja, han har rätt till sitt tyckande också.
VV-Oppnasitt84 Svår match att poängsätta igår kan jag tycka, många bra och stabila insatser. Men instämmer i att jag håller Kusu och Kricak väldigt högt i matchen samtidigt som jag tycker att i vart fall Wallinder och Herdonsson är förtjänta av att vara med på listan.
För egen del hade jag nog lagt topp-5:
5 poäng: Seger
4 poäng: Kricak
3 poäng: Wallinder
2 poäng: Kusu
1 poäng: Herdonsson
Ingen Ivan Kricak?? Han var ju bäst igår.
Nytt avsnitt!
- Redigerad
Ols
Åtta avsnitt är det av Fotbollens historia varav första delen kommer ut på söndag. Inget av de åtta avsnittens innehållsbeskrivningar omnämner Östers IF. I avsnitt 5 ”Äntligen älskad” som kommer ut 12:e maj blir det dock så klart en hel del om Öster då fokuset är Thomas Ravelli och Tommy Svensson med utgångspunkt i VM ’94 som blev en sorts genombrott på ålderns höst för Ravelli.
Så här står det:
”Straffen som Thomas Ravelli räddade i kvartsfinalen mot Rumänien i VM 1994 gick rakt in i den svenska fotbollshistorien. Men tiden före det historiska ögonblicket kantas av tvivel och mörka tankar. Thomas liknar varje match med att "gå ut till sin egen avrättning." En som hela tiden trodde på honom var förbundskapten Tommy Svensson. Deras relation gick decennier tillbaka och tillsammans fann de två smålänningarna ett sätt att uppfylla gemensamma drömmar. VM-bronset 1994 tillhör ett av svensk fotbolls finaste ögonblick. För Tommy Svensson, en gång Sveriges bäste fotbollsspelare, var det en dröm han burit på i nästan ett kvarts sekel. För Thomas ett avgörande ögonblick i livet.”
https://www.svtplay.se/video/eYqXxMy/fotbollens-historia/5-antligen-alskad?info=visa
- Redigerad
EF Bromma
Underbart med Manah Manah som jingel. Denna har ju EF haft som segerramsa vid väldigt säker seger i matchslut sedan typ 1998(?) då klackens Mupparna-tema (med inslag som t ex ”Kermit” Kurtz, ”Den Svenske Kocken” Nässert och ”Manah Manah” Svahn) frodades som bäst.
Bakgrunden för sången är dock ursprungligen inte från Muppet Show utan från en italiensk dokumentär om den svenska synden(!):
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mah_N%C3%A0_Mah_N%C3%A0
Det vore ju bra förargligt om det är så Svanberg sa att det var en väldigt bra historia - den om Öster- men en som man fått välja bort. När man lyssnar på en podd samtidigt som man tex är ute o går så ju kan ju uppmärksamheten vara på ett annat håll ett ögonblick och man missar något som sägs.
Den som inte vill se hela serien - som jag tänker göra - utan bara hade tänkt se inslaget om Öster får väl leta upp podden, Studio allsvenskan med gästen Albert Svanberg, för att kontrollera.
- Redigerad
Martin von Knorring pratar en hel del om Östers IF
i studio allsvenskan.