När jag sätter betyg brukar jag använda East front Trophy betygen och Peter Wibråns betyg som bollplank. Att kunna få en förståelse kring hur folk har uppfattat spelares insatser. Även om betygen är skrivna till största del hur jag tycker att de presterat enligt betygsskalan: underkänd, godkänd, väl godkänd och mycket väl godkänd.
Min första tanke var att göra likt Peter Wibrån och ge betyg till de 5 bästa spelarna men insåg snabbt problematiken med detta. Jag skulle isåfall utelämna minst 6 spelare varje match och kan bara motivera dessa spelares insatser och inte de andras. Han kan bara ge en femma till en spelare även om två spelare skulle prestera lika bra. Plus att om ingen spelare skulle prestera måste man ändå ge en femma till någon.
I mitt fall skulle jag kunna ge alla spelare underkänt eller alla spelare MVG om jag hade velat. Med att ge samtliga spelare som spelat minst 30 min gör det att det inte behöver bli en diskussion kring varför jag utelämnade spelare vid betygsättning. Samt att fler spelare får poäng och är med om att bli Årets Österspelare som tilldelas av Östers SvenskaFans.