https://www.gp.se/sport/sportkronikan/det-grovsta-jag-hort-talas-om-fran-en-elittranare.809342f2-a829-457e-a26c-8d2228ec0310?
Nu svänger det kring Bosko. Robert Laul skriver en pangkrönika. Eftersom den är låst ska jag försöka återge. Försöker att citera ur stycken så det inte blir allt.
"Bosko Orovic har erkänt att han använt könsord, men förnekar dödshotsord.
Jävla fitta – ja. Ska döda dig – nej.
Bosko Orovic anser att Utsikten är utsatta för en häxjakt, och att det är han som är offret. Trots att två av tre domare vittnat inför Disciplinnämnden att de hört Bosko säga ”Jag ska döda dig din jävla fitta”.
Om det är sant är det det grövsta påhoppet jag kan påminna mig om från en elittränare i svensk fotboll till en annan.
Samtidigt finns här en klubb, Utsiktens BK, som mitt under den pågående kampanjen om att få till ett bättre matchklimat, inte på något (känt) sätt agerar mot att deras chefstränare förekommer i den här situationen. Att han använt könsord i mening ”Din jävla fitta”. Och att han eventuellt också har sagt ”Jag ska döda dig” till en tränarkollega.
Vad klubben skulle kunna göra, om jag får lägga mig i deras interna angelägenheter, är att omplacera Orovic i väntan på att hela den juridiska processen nu hanteras. Under tiden utbilda Bosko i ett modernt ledarskap som inte osar av sexism och unken machokultur.
Mot bakgrund av vad som är känt och erkänt undrar åtminstone jag om Bosko Orovic är lämplig som ledare för såväl yngre som äldre spelare. Han verkar heller inte vara i balans och framför allt i total disharmoni med de sorts förebilder svensk fotboll kampanjar för.
Men att Disciplinnämnden anser att Boskos ord inte är värda mer än 20 000 spänn i böter är en annan historia som inte heller rimmar särskilt väl med SvFF:s pågående kampanj.