DISCLAIMER: Det som följer här är absolut inte riktat till någon enskild individ som deltar eller har deltagit i trådens diskussion. Det är lika delar personlig rant och individuella åsikter som fakta. Okej.
Det är ju alla vi som löser medlemsavgift i East Front som pyntar för forum och hemsida och öppnar upp det för hela världen att se och använda. Det är det Internet jag växte upp med och det Internet jag kommer att försöka fortsätta kämpa för. Men det är även underförstått att det här forumet (inklusive hemsida) är gratis för att vi anser att föreningen tjänar på det i form av att 1. vi drar potentiella (betalande) medlemmar till oss samt 2. vi ser till att ha kvar de vi har och 3. att det är en bra reklamplats för oss rent allmänt.
Sen att jag personligen lagt (och lägger fortfarande mind you) delar av min fritid på att drifta det här beror främst på att den tid jag lägger är högst begränsad och möjlig för mig att styra som jag vill. Det läsvärda härinne beror inte på mig utan skapar sig själv genom alla oss som skriver. Det finns inget förarbete i ett forum, inga intervjupersoner som ska kontaktas/jagas, ingen research att tala om (den som finns står varje forumskribent för själv på gott och ont), inga mickar att köpa in när folk klagar på ljudkvaliteten och inte eller något annat betalt medlemskap man behöver få till för att få sin podd synlig i den kommersiella delen av Internet.
Utöver domänplatsen eastfront.se då förstås. .Alla siter du besöker som slutar på .se görs i grunden möjliga av Internetstiftelsen och är än så länge fria och ekonomiskt möjliga för alla. Men imorgon kan såväl ChatControl som andra totalitära krafter ta över och göra all idéell verksamhet helt omöjlig på internet. Men det är ett sidospår. Till ämnet!
Att man som skribent på Svenska Fans jobbar gratis är jag också såklart fine med. Man pyntar in sitt content och i gengäld får man synlighet och erfarenhet. En så kallad win-win, men det finns få win-wins utan win-less/win-more. Vem som vinner mest kan man - i mitt tycke - diskutera när man t ex ser mängden riktad spelreklam på sidan.
Min slutkläm: Jag har svårt att berätta för någon annan hur den borde göra. I Internets anda handlar allt om att alla väljer själv hur man vill göra. Det var internetrevolutionens grundtanke: Använd en genialisk nätverksidé från militären, skapa ett nytt nätverk möjligt för alla att använda - och, det viktigaste - låt sen varje domänadress bestämma själv. Ta betalt. Betala folk. Eller bara släpp det fritt.
Du väljer, men väljer inte åt nån annan.