Söndag och matchdag så jag tillåter mig själv att bli lite raljerande:
Omgång 1-25 är man antingen bottenlag eller topplag, först därefter som vissa glider in i ingenmansland. Även om jag har full tro på våra grabbar så är det rimliga tipset att vi blir ett bottenlag.
Med det sagt så är det snudd på hårresande att journalister (som alltså har som yrke att bevaka svensk fotboll!) typ har sämre koll på Öster än min käre mor har. Kollar de Superettan öht?
En rimligare fråga är nog om de kollar utanför tullarna öht. När KB mötte Peking i cupen så var det tydligt att kommentatorn hade bättre koll på KB (senaste decenniet främst i div 2 och 3) än Peking (senaste decenniet allsvenskan och sm-guld). I övrigt lät kommenteringen som introt till allsång på skansen.
De rikstäckande journalisterna är i praktiken ofta lokaljournalister för sthlmsfotbollen. Typ Elgen, om Elgen pliktskyldigt hade lagt 20% av sin tid på att gissa grejer om Umeå och ÖFK. Det är nog bekvämt för dem att hävda att det handlar om en anpassning till marknaden. Mindre bekvämt att kritiskt granska sig själv. Snuttefilten marknadsmekanism står i vägen för självinsikten att de kanske har bättre koll på och intresse för sthlmsfotbollen pga att det är där de (och alla de umgås med) lever och verkar.
Den genomsnittliga ultratendentiösa fotbollsupportern har bättre koll än yrkesverksamma journalister som påstår sig vara rikstäckande. Länge leve den genomsnittliga ultratendentiösa fotbollsupportern.