Redarmy88 Otroligt mäktigt, med tanke på bedriften Foyston lyckats med på den korta tid han varit hos oss har han fått oförtjänt lite hyllningar.
Jag kapar tråden lite för ett resonemang om just detta.. Tränare och allsvenskan är nog ett lite känsligt ämne för oss lite äldre Östersupportrar överlag. Ni som var med 2005 (eller har sett Avarter II!) kommer ihåg ramsan "Lasse på livstid", vi var helt galna i Markarydaren Lasse Jacobsson som fick Öster att spela lite mer cyniskt och kliniskt, "modernt" som vi kallade det då. Men när det väl blev Allsvenskan 2006 så kunde Jacobsson inte riktigt hantera en spretig och hastigt sammansatt grupp som baserat på rent individuell skicklighet dock borde hängt kvar. Ni som var med 2012 minns Roar Hansen och Kalle Björklund, en älskvärd duo som vi trodde att vi skulle få behålla i flera år i Allsvenskan. De hyllades vitt och brett - sen skulle Roar plötsligt tillbaka till Helsingborg av skäl jag inte ens orkar tänka på. Och hela den historien slet itu oss supportrar flera år efteråt.
Kort sagt, kärlek till tränare som lyckas med Öster bygger på tillit. Så det är nu det avgörs om Foyston blir en älskad tränare eller inte. Förlänger han med oss, då tror jag vi kommer att få se oceaner av hyllningar och Foyston får en fast plats i varje Östersupporters bröst. Om inte, ja då är han bara ytterligare nån som kommit hit, gjort ett bra jobb och sedan dragit när han fick chansen.
För att återanknyta till tråden, det här är den klart bästa Öster inifrån som någonsin gjorts. Först en lugn och städad intervju, där Foyston artigt och ytterst vältaligt bl a diskuterar vikten av att komma in i matchen, ackompanjerat av träningsbilder på fokuserade och glada spelare. Sen highlights från första halvlek i hemmapremiären. Sen det redan klassiska "focking" brandtalet i halvtid. Kontrasten från den välartikulerade och tillrättalagda inledningen kunde knappast vara större. Och sen highlights från andra halvleken som innehåller ett av de snyggare Österanfallen/målen i modern tid.
En ren njutning att se, av flera skäl. Och den bygger absolut en hype kring Foyston. Men om hypen förvandlas till kärlek, det avgörs här och nu. Vinner vi typ var tredje match som vi behöver? Ser både föreningen och Foyston fördelarna med att isåfall förlänga? Spänningen stiger.