Jag blev på riktigt glad över att se filmerna från Öland. Och precis som Elgen är lite inne på i ARPÖ så blev det här lägret nu lite mer av en minisemester istället för ett straffläger. Perfekt timing. Svetsar gruppen samman inför avslutningen. Vi mot världen, vi har det i våra händer, allt det där. Saker som ibland kan kännas som något man bara säger för att det ska sägas, men som det där kommer nu - efter en period av att vara obesegrade få följa upp med en perfekt gameplan som mot Häcken - så är jag övertygad om att de där känslorna satte sig hos spelarna på riktigt.
På tal om känslor - jag tillhör en av dem som fått höra Mikael Andersson prata - för rätt många år sen. Och jag tänkte nog liknande som Rodic, man förbereder sig lite för en snyfthistoria och en artig applåd efteråt. Men Mikael Andersson är nåt helt annat. Ett fint samtal med honom finns i Framgångspodden för den som är intresserad.
Lägret är såklart också ett bra sätt för Ola att skapa sin egen bild av gruppen, för alldeles oavsett om vi stannar kvar eller inte i Allsvenskan så blir det flera förändringar till nästa säsong. Här gäller att hitta framtidens ledare i gruppen, se utvecklingspotentialen hos alla och även dynamiken spelarna emellan. För utan ett antal kulturbärare blir det ingen bra trupp. Och man måste liksom leka med flera olika scenarior. Vad händer om X stannar v/s X lämnar? Behöver vi ha kvar Y då? Men om X stannar kanske vi ska släppa Y för att få in ett Z istället? Såna saker.