På offside.org finns nya trevliga inslaget ”Vad hände med..?”
Idag är det med Österkoppling då man avhandlar näsplåstret och i fundering kring om det kom in i svensk fotboll. Klipper in den delen av texten här:
”Den enda ledtråden som går att hitta i mediearkivet är en artikel i Expressen från en allsvensk match mellan Öster och Trelleborg, EM-sommaren 1996. »Häftplåster – och snart kanske Bild har näsplåster«, lyder rubriken. I artikeln får Östers mittfältsgeneral Andreas Bild, som enligt Expressens reporter gjorde en mycket bra match i 3–1-segern mot Trelleborg, uttala sig om »den senaste flugan inom fotbollsvärlden«.
– Det kanske är värt att prova, sade Bild till Expressen. Vi har faktiskt pratat om det i laget. Fast ännu har ingen testat det.
Nästan 20 år senare skrattar Andreas Bild till när han får höra om artikeln i Expressen. Intervjun har han inget minne av alls. Rubriken och kopplingen mellan häftplåster och näsplåster ger han heller inte mycket för.
– Jag var absolut inget häftplåster, säger den nu 52 år gamle Andreas Bild. Tvärtom var jag ganska lat och hade hellre bollen vid fötterna än jagade motståndare.
Däremot minns Andreas Bild att han faktiskt gjorde slag i saken och testade näsplåster.
– Men bara i träning! Vi var några Österspelare som hejade på Liverpool där Robbie Fowler spelade. Det var bland annat jag, Stefan Paldan, Peter Wibrån och min bror [Fredrik Bild] som testade. Vi gjorde flera försök, först med vanligt plåster, sedan med någon sorts tejp.
Fungerade det?
– Man kände någon form av effekt i alla fall! Jag vet inte om det var placebo, men jag tyckte att det blev lättare att andas. Ändå upplevde jag nog att det störde mer än hjälpte. Tejpen lossnade ofta, särskilt när man började svettas, och var mest i vägen. Sedan sa vår lagläkare att näsplåster bara var trams och inte fungerade, så vi gav upp. Det här var också en tid då alla hade svarta skor och ingen stack ut utseendemässigt på det sätt som alla spelare ska göra i dag. Ingen vågade kanske ta steget att bli först i Allsvenskan med näsplåster. Jag tror tyvärr att det inte blev mer än några tester på träning för oss i Öster.”