Tippas 13e av två och 14e av två.
Panelens kommentarer om 12-16:
Johan Flinck:
Efter att varit på plats på Örjans Vall i söndags har jag svårt att se Halmstad undvika kval. Men det kommer inte hända mycket i det här skiktet.
Simon Bank:
Sirius är för bra. Öster har börjat röra sig. Och därunder befinner sig alla i olika nivåer av förfall. Degerfors gjorde mål i går, men såg sanslöst poröst ut. De har spelat ut sitt chanskort med Henok Goitom, och fått exakt noll utbyte av det.
Amanda Zaza:
Henok Goitom var ju inte alls lösningen på problemen i Degerfors, det kan vi konstatera. Två poäng på fem omgångar, under all kritik faktiskt. De håller inte måttet – och känslan är att det är ett så otroligt oengagerat lag, inte minst efter förlusten mot Värnamo. Speaking of, där ska vi väl slå fast att de kommer att åka ut? De kan ta med sig Degerfors till superettan också.
MAKOTO ASAHARA:
IFK Värnamo har fått upp farten. Segern mot Degerfors under måndagen var kort och gott vital för att faktiskt blanda sig i kampen kring strecken på allvar igen. Med sex poäng upp till både Halmstad och Öster så övervägde jag för en kort stund att tippa kvar den tidigare borträknade tabelljumbon. Efter att ändå ha tagit mitt ”förnuft” till fånga nöjer jag mig med att lyfta dem från jumboplatsen. Degerfors däremot? Fritt fall just nu.