Självklart hoppas jag att både JVP och Kouakou börjar leverera och ösa in mål. Men som alla vet har det gått rätt knackigt för båda två. De kan inte leva på gamla meriter. I den bästa av världar lyckas Öster snart knyta till sig någon eller några andra vassa anfallsspelare. Om JVP och Kouakou helt enkelt presterar bättre så är det förstås rimligt att de får mer speltid. Jag vågar dock inte utgå ifrån att det ska bli så.
Den situation som Öster just nu befinner sig torde vara unik. Har någon Superettan-klubb någonsin haft mer pengar i kassan? Kalmar förra året kanske? Pengarna betydligen rimligen att det är rimligt att förvänta sig Öster i en toppstrid redan detta år. Även om (eller kanske för att?) en stor del av truppen är ny.
Vad gäller ABW så noterar jag att det ännu inte verkar ha dykt upp några andra spekulanter än Öster och ÖIS. Det kan säkert fortfarande dyka upp något nytt, men jag antar att han, kanske mer än förut, värdesätter inte bara pengar, utan också tillvaron kring fotbollen. Han vet ju vad han får i Växjö. En ny sejour i fjärran land är mer oviss.