Weerez
Hur stor är då sannolikheten att vi kniper en direktuppflyttningsplats? Jag har gjort en uppskattning som bygger på följande antaganden:
Vi behöver ta 6 poäng mer än antingen HBK eller BP. Det innebär att modellen inte räknar det osannolika men teoretiskt möjliga utfallet att vi vinner mot HBK på målskillnad. Det innebär däremot att målskillnaden i BP:s favör antas tjänas in förutsatt att vi tar 6 poäng mer än de i avslutningen.
För att bedöma sannolikheten för olika utfall i omgång 28 har jag använt odds från Unibet. Alla tre topplag har hemmamatch i denna omgång.
För att bedöma sannolikheten för olika utfall i omgång 29 har jag använt den generella fördelningen hemmasegrar-oavgjorda-bortasegrar för svensk elitfotboll (46-25-29%). Alla tre topplagen har bortamatch i denna omgång.
I omgång 30 har jag återigen använt oddsen för omgång 28. Lite konstigt kan tyckas, men även i denna omgång har alla topplag hemmamatch. Dessutom möter man likvärdigt motstånd. BP möter Örgryte och den matchen ärver odds från ÖIF - ÖIS i omgång 28. HBK möter Brage och ärver odds från BP - Brage. Öster möter Trelleborg, som oddsmässigt kan anses likvärdigt Brage, vilket gör att den matchen också ärver odds från BP-Brage i omgång 28.
Sedan är det bara att börja räkna poäng. Alla tre lag har tre matcher kvar och kan i dessa ta mellan 0 och 9 poäng, dock inte 8 poäng. Öster behöver ta minst 6 poäng samtidigt som någon av HBK och BP tar max 3 poäng. Det ger oss fyra möjliga poängscenarios som ger öster en direktplats:
BP eller HBK tar max 0 poäng, Öster tar minst 6
BP eller HBK tar max 1 poäng, Öster tar minst 7
BP eller HBK tar max 2 poäng, Öster tar 9
BP eller HBK tar max 3 poäng, Öster tar 9
Här är en sammanställning över sannolikheten för respektive utfall ovan:
Det gör att vi landar i en 10,5% chans till direktuppflyttning! Som referens kan nämnas att modellen vid samma tidpunkt förra året uppskattade chansen till positiv kvalplats till 0,12%.
Det som man lätt underskattar betydelsen av är det faktum att vi har två lag inom jaktavstånd. Det räcker ju att antingen BP eller HBK spårar ur. Sannolikheten att någon av dessa, eller båda, tar max 3 poäng är alltså 44%.
Som den pessimist jag är var jag lite sugen på att räkna på risken att missa kvalplatsen också. Men med fyra jagande lag blev det en övermäktig uppgift. Jag lovar att återkomma med den beräkningen efter omgång 28!