En kul detalj som jag minns från Hanna Berkesis tid var att Öster skulle byta till att spela i helsvart hemma och helvitt borta. För det var mycket snyggare så, dräkterna smälte bättre in i bakgrunden. Efter att chocken lagt sig och närapå alla sågat idén så togs det faktiskt fram färgkoder; vilken röd är Österröd och vilken blå är Österblå? Om jag inte minns fel så hade vi Puma på den tiden och de tog faktiskt fram ställen i just de färgkoderna inför allsvenska säsongen 2013 (se exempel från premiären nedan).Kanske, kanske, kanske var det så att man anpassade Östers färgkoder efter vad Puma hade att erbjuda, jag har mina misstankar - men det förtäljer inte historien 😅❤️
Personligen har jag alltid tyckt att allt för ljus blå alltid har skär sig för mycket mot ljust rött (som dräkterna 2013). Ska den ena färgen vara klar och ljus måste den andra vara mörkare. Claret and blue (vinrött och ljusblått) är t ex skitsnyggt ihop. Med en mer klarröd tröja, ju mörkare måste den blåa vara för att det inte ska skära sig.
Årets ställ är faktiskt det snyggaste ställ jag kan minnas. Främsta anledningen är den smakfulla reklamen.