Mitt i en riktigt djup bedrövelse försöker jag ändå se något nyktert på säsongsinledningen.
Vi börjar med fyra matcher som vi vinner. HIF borta kanske krysset skulle ha varit rättvist, övriga tre matcher är vi dominanta.
Därefter två hemmaförluster där matchen mot Östersund vinna 6 av 10, kryssas 3,5 av 10 och förloras 0.5 av 10. ÖIS borta är det bara att kolla highlightsen för att se att Öster är klart närmre segern och sen Gais igår som inte vinner oförtjänt men där ett kryss bara är en billig frispark 30 sekunder efter att extra-tiden löpt ut.
Summa summarum har säsongen inte börjat med något österflyt i alla fall.
Men precis som Elg skriver i SMP, flyt ska förtjänas. Och försvarsbristerna har blivit alltför synliga. Två insläppta mål i 4 av 7 spelade matcher och bara två hållna nollor hittills. Det är inte i närheten av godkänt. Och än värre blir det när många mål kommer till efter svaga ingripanden. På rak arm tänker jag på Trelleborgs första mål, ÖIS andra mål och Gais första mål igår (därtill fick Gais flera ganska enkla chanser till sig igår).
Nu gäller att det att komma upp i nivå igen. Anfallsspelet har varit godkänt hittills. Tillbaka till de fyra som spelat där mest. Våga bänka Kusu som tyvärr inte visar samma trygghet med boll som innan och släpp in Ljung alternativt Herdonsson där. Och så Starke och Månz som mittbackspar så ska vi nog kunna ge Västerås en rejäl match med förhoppningsvis en hållen nolla i CLP:s superettan-debut.