Efter Dans avslöjande (han får info som Öster vill han ska få) så tror jag att en ny tränare redan är klar. Jag har ingen inside, men jag tror att i o m att man skickat "meddelandet" till Dan, så har man gjort klart med en tränare som;
- Har erfarenhet av Allsvenskan/Superettan och förstår hur ligorna i Sverige fungerar
- Har varit huvudtränare och förstår hur man måste agera som huvudtränare
- Kan språket om man nu inte har någon av ovanstående två meriter...
Då kommer ju frågan....var Tufa ens första val?...eller blev han en nödlösning p.g.a (att som någon härinne nämnde) en lösning för att brännan var första alternativet, och tiden rann ut?
Tankar om ersättare som jag tror ligger i potten:
- Jawad Al Jebouri (AFC Eskilstuna har sagt upp sig från ett strulande AFC f o m 1 juli, timing?)
- Jörgen Lennartsson (känns lite sådär och halft meningslöst, långsiktigt), men är nog sugen på att göra något.
- Brännan känns osannolikt även om det är mitt drömalternativ. Kravställare, vet vad som krävs och kör all-in och är kompetent på denna nivå. MEN jag är tveksam till om han är nere på vår nivå, rent mentalt, efter haveriet i AIK.
Visst en stökig organisation, men med materialet han förfogade misslyckades han totalt med att att prestera. Men han är likt det en förbaskat bra tränare under rätt förutsättningar. Efter AIK debaclet så är kanske timingen perfekt.
Jag tror Vito vill han en yngre upcoming så mitt tips är nr1. Jawad från AFC, den som lever så väl se. Återigen, jag har ingen inside utan bara spekulerar.
Hur eller hur, Dan eller vem som helst... snälla fråga Vito/Jens på vilka grunder rekryterades Tufa? framförallt med tanke på:
- Ingen huvudtränarerfarenhet
- Ingen allsvensk/superettan erfarenhet
- Inte kan språket som kompensation för ovan meriter
Fråga: Hur trodde man att man ska lyckas som tränare under dessa förutsättningar?
Även om Tufa är ansvarig för att det inte funkar, så glöm aldrig att det är någon annan som tillsätter positionen som oxå ska ha sin del av sleven....