Härmed yrkar jag på förbud för Öster-supportrar att sjunga sången om "Jo-Jo-laget Öster". Sången ska strykas ur East Fronts repertoar. Tillsammans med spelare och klubb ska vi skapa en vinnarkultur. Då kan inte supportrarna sjunga om att Öster är ett loser-gäng.

MatteP
    Jag har också känt att det helt enkelt inte stämmer och hoppar i din båt.

Vi spelar nu sjunde raka säsongen i samma division som om det vore 90-tal igen. Och vi ska inte åka ner igen!

Och nu idag inkasserade vi tre nya fina poäng för att utöka vår ledning i Superettans Maratontabell. Mutationen från Djursholm/Väsby/Eskilstuna på andra plats tog bara en poäng.

Det enda bra med jojo är att Stig var kung på den grenen.

Håller med, den ramsan funkar i div 1, men nu känns den helt fel. "Vi är vinnarlaget Öster"

När vi är i allsvenskan kan vi sluta vara ett jojolag, nu är de vårt enda hopp

Hansen noterat att du uttryckt missnöje mot denne tidigare. Men ska vi vara ärliga så är det väl mer inaktuellt med exempelvis ”vi ska åka till Milano”?

Fantastisk ramsa! Bara för att man råkat ligga i S1 några år behöver man ju inte bli dum i huvudet. Tycker den fångar en lång och relevant del av vår historia. Verkar finnas många kreativa människor här. Bara att skriva nån ny om dagens situation! En ramsa om att komma 4, 5, 3 i S1. Jag sjöng gärna "Smålands stolthet det är vi, Smålands stolthet det kommer vi förbli..." när vi var i ettan och var femma i Småland. Grym seger idag, anmäl er till Jönköping om ni inte har fullt upp att skriva här.

Gurröö
        Det är helt sant.
        Förbjuda ramsor av dessa fina slag ska så klart inte göras och det tror jag ingen menar men man kan ju uppmana att lyfta fram annat oftare än den om att vi åker ner just nu. Och jag vet att det är upp till individen själv att komma till matchen och dra igång de ramsor man vill, men genom att slänga in en osynlig ”röst” i någon riktning kan man ju antyda vad folket önskar då inte alla är eller ska vara capos. 🙂

Sedan om man jämför Jojoramsan och Milanoramsan (som finns kvar för att den är en institution) eller för den delen den gamla Heja-Heja-ramsan om ”Heja Sveriges bästa lag” så är det väl ändå så att Jojoramsan körs typ en gång i kvarten varenda match medan de andra exempel inte ens körs varje match. Det är i alla fall min känsla från matcherna jag gått på senaste tiden (HIF, Öis, Gais). Just på Gaismatchen hade jag dock föredragit den mer jämfört med tsunamin av hata-ramsor och överflödet av ”9-0”. 🙂

Vi är vinnarlaget Öster,
          vi åker upp, ni åker ner,
          vi ska vinna varje JÄVLA match
          Oavsett nivå!

Vi behöver ju ge energi till spelarna. Tycker Jojo-ramsan är fyndig men förmedlar uppgivenhet och gör sig inte i varje match .

lemon Ska man skriva en ramsa gäller det att kunna rimma.
            Match och nivå rimmar inte. Tänkte bara berätta det.

Hansen Sedan om man jämför Jojoramsan och Milanoramsan (som finns kvar för att den är en institution)

Jojo-ramsan är faktiskt också en instutition vid det här laget. Unga supportrar har allraminst blivit unga vuxna med ramsan och för dem har den alltid funnits.

Min erfarenhet är att en ramsas vara eller icke-vara avgörs aldrig i ett forum utan på läktaren. Ramsor som ligger rätt i munnen och som får folk att känna något (glädje, sorg, hopp, ilska, pepp etc) blir kvar, de andra fadear ut. Sen är det ju trender. En gammal favorit som jag hör ofta nu igen är "Jag vill leva med Östers IF" trots att slutklämmen "Ge mig glitter och glamour, Ludde Pung och Christer Thor" ju kommer från en helt annan tid. Jag tycker det är ljuvligt.

Vet inte om den här tråden är helt seriös, men istället för att byta ut fullt fungerande (och dessutom bra) ramsor så bör vi lägga mer tid åt komma på nya ramsor för att inte behöva snurra på samma flera gånger per match.

Vi har femhundrafemtioelva ramsor. En del gamla och ikoniska som ”Är det hörna?”, andra från vår medeltid och vissa lite nyare. Det gladde mig något oerhört igår att Håkans marockanska mästerverk nu har satt sig hos väldigt många.

För er som är hyfsat nya går det utmärkt att komma till mig, Håkan eller Levinsson så kan vi hjälpa/berätta texterna.

Det är ett ljuvligt drag rent volymmässigt just nu och det är bättre att det sjungs än att det är tyst. Vi har dock så många sånger och ramsor att vi skulle kunna köra 4x45 minuter utan att behöva upprepa oss. Att köra samma ramsa 4-5 gånger per match blir i mina öron lite tjatigt och färre som sjunger gång tre och fyra.

Östermarseljäsen och Annie’s Song är två vackra ting som borde höras oftare.

Hur som haver, väldigt roligt med så många nya. Hoppas det sprider sig än mer.

Jag älskar jojo-laget. Den handlar om att vi står upp för vårt lag trots de senaste decennierna. Den handlar för mig inte om att vi inte vill vinna framåt.