• Allmänt
  • Chansen finns förhoppningsvis fortfarande.

Valance Alla inkluderar i högsta grad spelarna. Förra året märktes att de aldrig trodde på direktplats och framför allt att de inte trodde på kval förrförra säsongen

Klart att man alltid vill gå upp, oavsett om det sker överraskande eller är en tydlig målsättning från start. Som titeln syftar på så finns chansen fortfarande, och då är det bara att maka sig till arenan och tro på det.

Oavsett hur denna säsongen slutar tycker jag det är en framgång för Öster som förening. Fotbollsintresset för staden är väckt och ledningen känns stabilare än på flera decennier. Det är för mig intressantare hur Öster mår på lång sikt än vilket år avancemanget kommer. Jag är inte intresserad av att gå upp för att åka ur likt de senaste sejourerna, men hur vi nu bygger föreningen känns mer förtroendefullt. Går vi inte upp i år fortsätter vi att bygga föreningen för att ta steget nästa år istället. I mina ögon är det vad alla i Öster försöker göra också, både ledning och publik.

CHANSEN FINNS att vi just nu inte bara bygger för ett avancemang till allsvenskan, utan för att göra Östers IF till en förening att räkna med på riktigt igen.

penseln Ja det lär ju inte ske några förändringar framöver tills säsongen är slut så det är bara att ge upp redan nu

Valance Ge upp vilken sinnes förlorarmentalitet.
    Det är små marginaler ifrån att Öster ligger topp två denna säsong och du vill ge upp.
    Med den attityden kommer man inte långt vare sig i livet eller i sporten!

SimonJohansson Du kan inte anklaga mig för det när det enda Öster har gjort i 25 år är att konstant förlora så ja, jag vet redan nu hur det kommer att sluta. Jag är en realist och inte dumnaiv.

• NL1 svarade på detta.

Jag drömmer om dagen jag får se min första Allsvenska match med Öster, men samtidigt är jag livrädd att behöva se mitt lag åka ur direkt för att senare åter försvinna ner i seriesystemet. Så som många av er har fått uppleva mer än 1 gång. Därför är en till säsong i S1 inte det värsta tänkbara enligt mig. Vi kommer komma dit vi hör hemma men det kommer inte ske tidigare än det är menat, låt oss alla finna någon typ av ro i det.

Denna säsongen har publiken fått ett lyft. Ledningen har satt sin prägel ytterligare, truppen har slipats till & det går bra ekonomiskt. Fler bussar än andra säsonger har lämnat Växjö vid bortamatcher & vi har fortfarande chans att detta blir året vi går upp. Det är en fin tid att vara Östers IF.

Tänk om vi på sikt blir ett stabilt Allsvenskt lag. Typ plats 7-9 år ut och år in. Då kommer man garanterat att sakna nerven vi upplever nu, match efter match, säsong efter säsong. Oavsett om vi lyckas denna gång eller inte är ovissheten och frustrationen en del av tjusningen tycker jag.

NL1 Svar nej. Varför undrar du?

• NL1 svarade på detta.

NL1 Det tycker jag inte. Jag håller inte ens med Oldtimern i allting han säger eller i hans trötta trollande på forumet.

• NL1 svarade på detta.

NL1 Jag är inte bara negativ, jag är negativ när jag tycker någonting är dåligt. Jag kan berömma laget och klubben också, det betyder inte att när de förtjänar kritik så ska de inte kritiseras, jag kör ingen jävla saft och bulle taktik.

Åter till ämnet nu.

Jag känner mig inte särskilt optimistisk att det blir topp 3, skall erkännas. Men det är känsligt att uttrycka sånt för sen inser man att man kommer till arenan igen och bygger upp förhoppningar igen. Många inkl mig själv kallar oss supportrar. Vi har en stöttande roll och ansvar också. Att skapa go kring föreningen, arbetsplatsen mm så att fler kommer till arenan, som leder till ökade intäkter som i förlängningen leder till allsvenskan, typ. När folk då är negativa eller uttrycker en sådan åsikt så blir det som ett personligt påhopp på något vis, skulle jag gissa. Jag kan ju känna hela den stämningen på Visma. När laget spelar sådär så är det oroligt på läktarna, folk muttrar och jämrar sig. Jag älskar alla positiva personer som ser möjligheterna, kanske en sådan inställning smittar av sig bättre än den där bittra känslan av att man bara väntar på det där målet i röven i 93:e. Det blir som en självuppfyllande profetia. Jo, jag tillhör faktiskt den skaran av Loosermentalitet men erkänner det också. Känslan av att det skiter sig..

Ses på onsdag!!

Eftersom jag är grundstämd i moll ligger optimism inte alls särskilt nära tillhands för min del. Inte i någon del av tillvaron, så inte heller när det kommer till Öster. Därför är jag mycket förtjust i Vaclav Havels oändligt vackra men också melankoliska definition av hopp.

Hopp är inte optimism, inte övertygelsen att något kommer att gå bra, utan vissheten att något har mening utan hänsyn till hur det kommer att gå.

Jag är inte optimistisk inför Östers återstående säsong och anser inte att det går att avkräva någon den inställningen. Men nog borde vi alla kunna känna hopp för Öster under hösten, över nästa år, och för alltid därefter!

Man behöver varken vara omåttligt positiv, melankolisk, orubbligt pessimistisk (eller andra värdeord) för att vara en supporter, utan helt enkelt bara realist med hjärta för sin klubb i vårt o torrt.
              Mest realistiskt nu är ju plats 3 alt 4 utefter det vi bevittnar på plan för vårt ängagäng o den trend våra 3 andra kombatanter har, hejar o spy galla då det kräves gör jag precis oavsett. 7 matcher kvar, hoppas den realism o insikt om aktuellt läge jag besitter nu kommer grumlas å det grövsta, hur vette faan!

De flesta är väl överens om att Öster underpresterat en del, framförallt försvarsmässigt. Fortsätter det lär det bli en fjärdeplats men krävs inte jättemycket överprestation för ett kval och det går fortfarande att nå en direktplats men det finns inte något utrymme för svaga eller mediokra insatser