Bissan
Håller inte med om mycket, dessvärre.
Det är så j*vla enkelt att sitta i opposition, att kritisera, att hitta fel. Nog fasiken är man tokfrustrerad och förbannad efter gårdagens tappade poäng, men det finns i mina ögon många ljusglimtar, många anledningar att fortfarande tro på det redan i år och definitivt anledningar att tro att nästa säsong blir bättre än årets oavsett vilken serie vi spelar i.
Enig om att det är enkelt att kritisera och hitta fel, mycket enklare än att vara konstruktiv. Allt är så klart inte nattsvart och prestationen fram till 1-0 är absolut rimlig. Därefter tycker jag att den är helt bedrövlig. Och för mig är det värsta att det blir svårare och svårare att tro på att nästa säsong ska bli bättre, när samma mönster upprepat sig gång på gång under snart två års tid. Vi faller på egna och oförklarligt slappa misstag och har i en överväldigande majoritet av matcherna (även de som vi vinner) längre ihållande perioder som är helt obegripligt svaga.
11-1 i avslut på mål mot Helsingborg. 19-4 i målchanser. Jag skulle själv definiera i vart fall 5 av dessa som riktigt fina målchanser. GAIS hade i sin motsvarande match 12-6 i målchanser och 7-3 i skott på mål. Hittills under säsongen har målskyttet sällan varit vårt stora problem, igår var det tyvärr just det.
Hade hållit med om detta som en rättvisande beskrivning av matchen, om matchen hade slutat direkt efter kvitteringen.
Försvaret. Nog för att HIF var riktigt risiga (tänk vilken skillnad i deras spel jämfört med premiären, de är ett skolexempel på hur lag som tappar självförtroende även tappar all form av eget spel). Men bortsett från en enda situation 19 sekunder efter vårt ledningsmål såg det aldrig osäkert ut bakåt. Är det kanske så att Månz/Starke ska fortsätta tillsammans? Oavsett vad var vi mer nitiska och mindre riskbenägna än vad vi varit de senaste matcherna och när bollen är i närheten av eget straffområde är det så vi måste spela.
När våra motståndare vid upprepade tillfällen gör ett mål på en chans - ibland till och med ett mål på ingen chans..! - så kan det inte längre vara något slags utslag av varians, utan ett systematiskt fel. Om det är kunnandet eller det mentala som brister är jag inte skickad att svara på, men det kan inte längre betraktas som slumpartad otur. Deja vu-faktorn i de där 19 sekunderna urholkar liksom värdet av vad som sker under resterande tid. Vad gäller Månz och Starke tycker jag båda var svaga igår, och förutom vid målet tycker jag Starke var den klart sämre. Det är för Starke mycket oroväckande att Månz plötsligt börjar se ut som den avgjort skickligare bollspelaren av de båda.
ABW. Efter några svaga insatser var han tillbaka i gammalt gott slag. Kan han hitta sin vårform igen är det nästan som ett halvt nyförvärv inför sista omgångarna. När dessutom Rodic fortsatt är i gott slag (ja, jag vet att han borde gjort minst ett mål, men i spelet ser det bra ut) är offensiven tryggad. Dessutom har vi spetsat till med Yakoub (som är bra på allt men som måste göra mål, har redan hunnit bränna två jättechanser) och Mörfelt som ger möjlighet till variation.
Återigen hade jag hållit med om beskrivningen av ABW:s insats om matchen hade slutat efter deras kvittering. Tycker han försvinner så gott som helt därefter. Han är i och för sig inte ensam. Rodic ligger bakom Yakoubs stora chans men annars är han också blek där. Yakoub rör på sig men det är för lite kvalitet i mycket än så länge. Mörfelt tycker jag var direkt dålig i sitt (visserligen märkligt korta) inhopp.
Tufa. Jag var inte såld på honom i vintras. I somras övervägde jag på allvar om han skulle få fortsatt förtroende. Efter uppehållet har han dock visat att han är mogen uppgiften. Laget känns synkat. Spelarnas inställning går knappast att klaga på. Jag var mycket skeptisk till valet att spela Kricak till höger, jag tycker dock att hans första 70 minuter motbevisade mig kraftigt. Kvar att utveckla är tidigare byten och förmågan att förändra en matchbild. Båda våra ytterbackar var slutkörda sista kvarten, varför inte förekomma detta med tidiga byten där Tatu och Thorri tar var sin kant? Och även om Rodiv/Söderberg/ABW fortsatte att skapa chanser finns det en taktisk poäng i att få in pigga fräscha spelare som i viss utsträckning spelar på annat sätt. Men att Tufa ska träna Öster även nästa säsong är för mig en självklarhet.
Jag ser uppriktigt motsatsen till karaktär efter kvitteringen. Tycker att alla, utom möjligen Herdonsson, bara dör därefter. Det är fantasilös och plötsligt försiktig promenadfotboll mot ett uselt HIF, i ett läge där vi borde vara desperata för en seger. Mot den bakgrunden är coachningen usel. Vad väntar Tufa på och vad finns det att förlora? Vi vann inte en poäng utan förlorade två. Att laget skulle vara synkat ser jag inte heller i andra delar av spelet än offensiven (och det i flera fall på bekostnad av våra offensivas spelares defensiva arbete). Tycker Tufa underpresterar klart sett till vad som borde gå att få ut av det här materialet. Förra säsongen kunde ursäktas med den korta tiden han hade haft och den ursäkten är helt borta nu. Offensiven har blivit bättre i år, men defensivt är vi otroligt nog ännu sämre trots att vi redan under förra säsongen hade med en massa kollektiva och individuella hjärnsläpp att göra. I mitt tycke är det nog läge för ett nytt namn efter säsongen om det fortsätter se ut så här och om det inte landar i en mirakulös uppflyttning.
Vi har EN förlust på senaste 12 matcherna. 6-5-1. Tyvärr några kryss för mycket men fortfarande avsevärt bättre och mer stabilt än i våras.
På de första 12 matcherna tog vi 19 poäng. De senaste 12 har vi tagit 23. Uppenbart fyra poäng mer och således bättre, men rent poängmässigt är det ingen avsevärd skillnad och fortfarande inte tillräckligt bra. Mest oroväckande är väl trenden det senaste, där vi tagit tre poäng på tre matcher. Att vi fortfarande är med i något slags race får vi tacka andras oförmåga för.
Vi har alla chanser i världen att i vart fall ta en kvalplats. Lag som HIF, TFF, ÖSK, ÖIS och kanske även Brage hade bytt plats med oss alla dagar i veckan. Alla dessa lag var mer eller mindre tippade i toppen. Tar vi väl kvalplatsen, och om vi därefter väl tar oss upp till allsvenskan, då har vi gjort oss förtjänta av det och då har vi alla chanser i världen att också stanna kvar och etablera oss där.
Att alla lag som ligger bakom oss rimligen hade velat byta plats med oss påverkar väl ändå inte hur vår egen prestation ska betraktas? Att HIF, TFF, ÖSK och ÖIS på olika sätt kan sägas göra katastrofala säsonger tycker jag inte kan utgöra underlag för en bedömning av huruvida vi lyckas eller misslyckas. Instämmer dock i att vi så klart har förtjänat kvalplatsen om vi nu lyckas ta den. För mig är det deppiga att jag fram till i går trodde att vi skulle ta den, men det tror jag inte längre. Hoppas jag får fel.