Jag läser på Min boll där Tufa säger följande:
"–Vi pratar mycket om det, efter många matcher. Till exempel förra matchen. Vi har 45 riktigt bra minuter och bra kontroll, både defensivt och offensivt. Sen från första minut i andra är vi inte där med samma energi, vilja och kämpaglöd.
– Det finns inget annat än att vi ska försöka hålla uppe det till slutet av matcherna eller så länge vi kan. Det finns inga magiska formler för att fixa det snabbt, men vi ska fixa det."
Jag kan komma med ett förslag till magisk formel: -Gör ett mål till i första halvlek och punktera matchjäveln!
Tufa säger att de gör 45 bra minuter och har bra kontroll på matchen men det finns fan inget som heter så. Det räcker med en snedspark, en felpassning, ett hjärnsläpp eller typ att linjedomaren står och sover så han missar en offside på nån meter eller så. Det är inga 45 bra minuter om man bara skapar en målchans och sedan försöker kontrollera matchen genom att spela runt bollen i egen backlinje 73000 gånger för att gå till halvtidsvila där man fortfarande ger motståndaren en chans att komma in i matchen.
Sluta vara så fega, sluta slå passningar bakåt (jag blir fan vansinning när jag ser hur man från en position långt nere på motståndarnas planhalva med två snabba pass är tillbaka med bollen vid Månz Bergs fot på egen planhalva. Fotbollsmord!), våga försöka komma till fler avslut, spela rakare och snabbare. Hur man än vrider och vänder på det så är det till sist Tufas ansvar att nå resultat. VI ser lag där vi frågar oss hur fanken kan de ligga före oss i tabellen, hur fanken kan vi förlora mot detta usla lag som inte skapar nånting, hur fanken kan diviion 1-lag gå rakt genom superettan direkt upp i allsvenskan, hur fanken kan BP, Mjällby, Halmstad, Värnamo etc etablera sig så snabbt på högsta nivå?
Jo det är jätteenkelt. Man har tränare som plockat fram ett fungerande spel där man försvarar sig fantastiskt, man ställer om blixtsnabbt, man är supereffektiv framåt, anfallen ska leda till avslut och sen springer varenda jävla spelare som om livet hänger på det Dessa tränare lyckas dessutom få ut det bästa av spelarna han har att tillgå. Hur står det till med detta hos Öster?