Härlig seger men vi måste också prata om Östers så kallade säkerhetsarbete.
Först: Det var klantigt av Öster att sätta vakter och punktmarkera fans i matchen före sommaren. Det blev en provokation och kontraproduktivt säkerhetsarbete. Uttalandet i SR efteråt om riktiga fans var också fel.
Men: De flesta verkar ha glömt bort varför vakterna var på läktaren. Hemmamatchen före hade Södra utsatts för omfattande skadegörelse som kostade föreningen stora pengar. Det hade också bränts bengaler tidigare vilket straffas med böter – pengar som vi behöver till annat. Därför var det motiverat med ökad vaktbevakning men det skulle skötts mycket snyggare.
Läget inför J Södra var hetsigt. Polis fick ingripa på stan mot deras fans. Det ingångsvärdet tar vi med oss.
Sen går det riktigt illa för J Södra i matchen och det brukar öka risken för stök.
Trots det kan flera bortalagssupportrar lämna sin sektion i slutet av matchen och gå över hela arenan till södra för att söka konfrontation.
Obegripligt. Var är vakterna? Ska inte sektionerna hållas åtskilda? Vad sysslade polisen med som borde varit medveten om risken för stök efter bråket på stan?
Lyckligtvis ingrep några civila mot de mest stökiga bortasupportrarna som skulle förstöra flaggor och situationen lugnade sig.
Det var tur. Det riktiga säkerhetsarbetet på arenan fallerade totalt.
Jag är också oroad över de så kallade Ultras som tagit plats bland East Front.
East Front har alltid varit en genomsnäll supporterklubb, på gränsen till töntiga ja, men alltid vänligast och finast.
Nu kommer maskerade och barbröstade unga män/barn in på arenan och bränner bengaler före match. Maskerade fans är ingen trevlig inramning. Bengaler är förbjudna och straffas med böter.
Återigen Östers säkerhetsarbete: Hur kunde de släppas genom i visitationen?
På senare tid har jag hört både klubbdirektören och röster i ARPÖ slira i sin inställning till den här typen av supportrar.
Min uppfattning är klar: Om klubben (och polisen) inte stävjar detta i tid riskerar man att situationen förvärras och då kommer stämningen på läktaren snabbt skrämma bort rätt typ av supportrar.
Huliganer, ultras eller vad de vill kallas är aldrig rätt typ av supportrar (om de ens är supportrar). Om man vill växa med mer publik är det inte rätt väg att kröka rygg för typen av supportrar.