Gurröö Nja, ”lägg ner” är kanske inte rätt sätt att bemöta detta på enligt mig. EF har - äntligen - börjat växa på allvar! Självklart ska det få finnas en dialog kring utvecklingen där man helt enkelt får respektera att det finns olika åsikter.
Mina tankar kring detta har jag redan skrivit om tidigare. Men min grundinställning är solklar, att vi nu fått till en växande supporterklubb är, i vart fall delvis, tack vare att vi inte längre bara är ”snälla lilla East Front”. Jag blir så genuint lycklig av att både se och höra en betydligt starkare och större supporterskara än tidigare år.
Det jag hittills sett och hört om vad EF gjort i år ser jag inga problem med. När bengalerna tänds så ställer jag mig en bit därifrån med mina barn. När bengalerna brunnit ut går jag tillbaka in mot klacken igen. Gott så. Däremot hoppas jag aldrig att det börjar accepteras våld, rasism eller annan sån skit i klacken. Där är det viktigt med respekt, lyhördhet och samtal mellan olika falanger och generationer i klacken.
Gällande bengaler hoppas jag alltjämt att förbundet inser att nuvarande förbud bara vållar problem. Testa att legalisera det inom vissa ramar, på vissa angivna platser och vid angivna tider. Då skapas den vackra inramningen utan nuvarande problem (och i vissa fall risker).