Nej, det blir såklart fel att skylla på Preka. Jag menar att det är ledningens ansvar att våga bryta mönstret när det barkar åt fel håll. Det tycker jag inte att man vågade trots uppenbara brister i t ex målvaktsspelet.
Superettan 2024
Det var ju helt obegrilgt att man fortsatte med snåla uppspel från målvakten. , trots flera livsfarliga läge för motståndaren detta började ju redan i tränigsmatcherna, vem som bestämde detta vet jag inte , men knappast målisen själv.
När den nye målisen tog över, var de ju helt borta.
Systemet kostade ju oss poäng då motståndarna läst detta snodde bollen,
Att bygga spelet bakifrån med målvakten som skicklig dirigent tillhör den moderna fotbollen. Långa chansartade utsparkar kan lag som Skövde och Varberg syssla med. Alla framgångsrika lag över tid bygger upp sitt spel så.
ZWEMPA
Jag köper tanken men inte genom att man bollar runt bollen i målområdet som bara i väntan på att bli av med bollen. Spela bollen på marken från målvakten men spela tillbaka den till målvakten maximalt en gång och bara om det är nödvändigt är min känsla. (Obs! Jag är bara en glad amatör som inte kan något om fotboll men håller på att få hjärtstopp när bollen spelas runt i eget målområde så länge vi inte direkt har Ederson, Xavi och Iniesta i vårt lag.)
Det handlar väl om att man alltid är övertalig motståndarens press om målvakten involveras. Tycker absolut det är något en (proffesionell) målvakt bör klara av.
Tanken är ju att man får upp en/flera motståndare i hög press för att sedan spela över dem. Kan man hantera det är det ju suveränt.
Jag instämmer dock med de som menar att detta inte ledde till så mycket pannkaka bakåt. Det SER panik ut ibland, och ibland innebär det att man får hafsa iväg bollen, men det är något man får räkna med.
Kaoset i samband med Prekas smånätta passande uppstod ofta pga mindre känsliga mottagningar från Månz och Starke. Det räcker ju inte med att någon kan slå passningen, det måste finnas ngn som kan emot den också.
Hasse-Hattrick
Det är just det. Jag menar inte heller att allt berodde på Preka utan det är ungefär som att Öster tror de skulle kunna spela tiki-taka som när Barcelona gjorde det som bäst om man bara bestämmer sig för det. Tycker mer att man ska anpassa sig efter situationen. I vissa lägen passar en lång boll och i andra slår man en passning. Därmed också mer svårlästa och dödgrävarlagen kan inte slå oss bara genom att hugga i väntan på att någon duttar fel eller som mot Utsikten hemma att målvakten kommer fel på en enda utrusning och allt är över.
Hasse-Hattrick Ofta passade Preka bollen centralt till Kusu, som i regel hade en motspelare tätt inpå sig. Nu är ju Kusu suverän på att täcka bollen så det slutade alltid lyckligt men jäklar vad nervös man var på läktaren. Jag funderar fortfarande på varför Kusu såg så oförberedd när bollen kom mot honom. Var det för att finta sin bevakare eller blev han överraskad på riktigt?
Ingemar två saker är säkra. Preka bör aldrig stå en match till. Och Kusu bör bli snabbare i sin bollbehandling. Var återigen tydligt på första träningen. Det tar för lång tid. Men det tror jag Martin kan får ordning på. Han stod och pratade med Kusu direkt efter första träningen, jag kan bara gissa vad det handlade om.
Inför säsongen 2023 trodde man ju Kusu skulle säljas för 10 millar i sommarfönstret, men under säsongen kändes han istället mestadels loj och ofokuserad, typ som att han behövde en uppsträckning. Kanske blev han för mallig när det snackades om allsvenska klubbar som hade ögonen på han.
Lite småskador hade han väl till hans försvar, men saknade ändå den där gnistan och spelglädjen i honom.
Gäller nog att tidigt ta tag i honom om det upplevs likadant i år.
Nu kom specificerat spelschema med exakta speltider för starten av Allsvenskan så snart borde det komma även för Superettan.
Kl 14 Tror jag dom släpper spelachemat för superettan
Nu är datumet för premiären spikat. 2 april, kl 19.00, tisdagen efter påsk. Första bortamatchen blir mot Varberg i andra omgången lördagen den 6 april, kl 15. Perfekt för alla öldrickande Öster-supportrar.
Tisdag hemma mot Degen.
Lördag 15:00 borta i Varberg! 500 rödblå?