Drömelvan i ett kval?
Lundahl Persson
Kricak - Berg - Starke Hedlund - Bergquist
Kusu - Herdonsson
Rodic - Yakoub - Bergmark Wiberg
Westermark
Thorrison är en säkerhetsrisk bakåt och har än så länge klarat sig hyfsat med sin offensiv (förutom misstaget mot ÖFK). Dessvärre ser jag inte honom som en startspelare i ett kval som betyder så mycket för klubben. Herdonsson är en mittfältare och ska spela där. Är bättre som mf än hb. Varmanen har inte spelat på länge och ser därför inte hur han skulle gå in i en kvalelva. Kricak är Östers bästa mittback och ska spela mittback. Men, sett till vilka alternativ vi har och att inte Johansson ska spela på fel kant anser jag Kricak vara den mest lämpade som hb i ett kval.
Kusu är en spelare som bidrar med stabilitet på plan och är bolltrygg. Visst att han kan göra märkliga passningar och bolltapp, men samtidigt vet vi hur det är när han inte är på plan. Han behövs i ett kval för att kunna rädda upp situationer och skapa ett lugn. Alternativet skulle vara Hauksson men jag väljer Kusu före.
Rodic är varmt välkommen tillbaka i elvan om han är tillgänglig. 5+9 är ett okej facit i år och med Rodic fina högerfot samt erfarenhet kommer det behövas för att ta kommando på plan. Mörfelt har gjort det okej men håller Rodic högre.
Yakoub är en explosiv spelare och när han har en bra dag (som mot Örebro) kan han vara riktigt bra. Snabb, modig och hotfull. Detta kommer behövas för att ta sig igenom motståndarna. Alternativet är Dzenis Kozica som gjorde en helt okej insats mot ÖFK. Vet inte hur nära Niklas Söderberg är nära startelvan...