Jag tycker det skulle vara hårt och onyanserat att bara kalla spelarnas och Tufas jobb för ett misslyckande. 54 poäng är bra även om det bara gav en fjärdeplats. När man summerar är, som flera varit inne på, målvaktsrekryteringen det enskilt största misstaget/misslyckandet, och det får faktiskt Vito ta på sig. Med en normalbra Superettan-målis hade Öster tagit 6-10 poäng till (ja faktiskt), och det hade troligen räckt till en direktplats (fler poäng mot topplagen).
Men visst, Tufa hade kunnat spela CLP tidigare, absolut, men det är en målvakt från division 2 mot på förhand uttalad förstamålvakts-värvning.
Det finns så klart andra brister i upplägg man kan kritisera Tufa för: Klen spelidé, eller klena verktyg offensivt, särskilt emot låga försvar, valet att spela Stenberg och placeringen av Starke Hedlund som defensiv mittfältare. Jag tycker också att Öster har spelat ganska primitivt under hans ledarskap. Många skickliga passningsspelare på plan, men inget vägvinnande kombinationsspel, inga överlappningar, etc, utan målen har oftast kommit till via individuella prestationer av ABW eller Rodic + Westermarks offervilja. Dessutom kan man ifrågasätta Tufas förmåga att kunna anpassa taktik efter motstånd, och ändra taktik under matcherna.
Som jag skrivit tidigare så tycker jag inte att kontinuitet har något egenvärde. Vi har en tre plus-tränare, gott så. Vi vet vad vi har och att det funkar ok. Finns det en bättre tränare ledig borde vi byta, men frågan är hur säker man kan vara på en tränares förmåga? Om Graham Potter eller Janne Andersson erbjuder sina tjänster så kör, men det är inte särskilt troligt. Brännan? Ja kanske. Att ta ett oprövat namn på den här nivån istället för Tufa? Nej.