Truppmässigt har vi en okej trupp ur ett nummer perspektiv. 24 spelare är en tillräckligt bred trupp.
Problemet är att det finns stora frågetecken på thorisson, om radojcic är tillräckligt bra för att vara 4e mittback, om mörfeldt kan börja prestera och inte bara uppvisa potential, är gabrielsson och Adjei redo för spel på högre nivå än de någonsin varit i närheten av innan ?
En sak många verkar glömma är att nu när vi ska gå från tufas temposvaga fotboll till foystons snabba omställningar så kommer det lägga ett MYCKET större fysiska krav på våra forwards. Att löpa 10 km under 90 minuter klarar alla. Men att gång på gång ta maxlöpningar, det är extremt få som klarar av. Även på högre nivå än Superettan.
Nu är jag ingen forskare men jag har utbildning i anatomi och träningslära plus att det är vetenskapligt belagt sedan lång tid tillbaka att skaderisken ökar med högre belastning pga högre tempo, mer maxlöpningar osv.
Med det sagt så vet jag att det kommer krävas mycket rotation bland våra forwards om vi ska kunna spela den fotbollen i 90 minuter och hela säsongen utan skador.
Kolla skillnaden på antalet skador i jämförelsen mellan Liverpool och Manchester City. Liverpool spelar en mycket mer tempo och omställnings inriktad fotboll än vad city gör och Liverpool har MYCKET mer skador än vad city har. Det finns givetvis många bidragande faktorer men den absolut största faktorn som skiljer lagen åt är spelstil.
Liverpool har MINST dubbelt så mycket skador. Inte bara i år utan detta är senaste 6-7 åren.