Silly 2024
El_barto Perfekt, då kan han agera reservmålvakt.
Känns ju som att Rasmus Wiedesheim Paul är på Vitos radar. Kan spela både anfallare och ytter och är en bra spelare på Superettan nivå. Han gjorde 32 mål på 47 matcher för Halmstad under säsongerna 2019 och 2020. Har varit en hel del på bänk och är säkerligen sugen på att få mer speltid. En kandidat för Öster givetvis.
- Redigerad
-
Såg på IFK:s forum att de önskar en sexa och Kusu nämns som ett önskat nyförvärv från ett par håll. Vi får väl se vad som händer med Kusu i sommar.
- Redigerad
Nu kan man även analysera SE-klubbarnas ekonomi för 2023. Bla avseende lönekostnader.
4mille för Runar och Thorri, Lukas och Nicke kostade 1 mille. Då kan jag säga redan nu att Thorri var den billigaste av dem vilket känns skönt
Utsikten och Brage ligger pyrt till ekonomiskt. Utsikten vetef-n om de reder ut det med det haveriet de har i organisationen. Båda klubbarna kan bli pressade att sälja bra spelare till underpris i sommarfönstret. Något vi kan utnyttja och fynda?
Sedan kan vi slå hål på myten att Öster är en rik klubb. Ett eget kapital på knappt 3M kan försvinna fort. Vi kan slå fast att vi satsar ganska hårt på att gå upp i AS, och måste nog göra det inom ett par år annars måste vi dra i handbromsen.
Sigge Bra att du förtydligar så det inte svävas ut (lätt hänt). Silly blir väldigt intressant. Säljer vi Kusu för 1-2 miljoner?Svår avvägning. Själv vet jag inte vilket ben jag ska stå på. det enda jag vet är att en satsning mot Allsvenskan kan förstöra en ekonomi. ABW behåller vi för samma pengar.
Calle01 men om vi går upp och Kusu spelar ut sitt kontrakt behöver vi ”bara” höja lönen och förlänga ett eller ett par år. Han stannar och visar att han håller i allsvenskan bättre för honom oxå tror jag då han troligen kommer få mycket speltid och Öster får mer betalt. Önsketänkande måhända, behåll om vi kan
Ryltan Jag menar inte att Öster ska släppa tex Kusu i sommar om ett bud kommer (ett bud som förmodligen kommer att vara relativt lågt pga den korta kvarvarande kontraktstiden). Men jag tror att Östers ledning ändå kommer att fundera på hur de ska göra om (det relativt låga) budet kommer. Ekonomin är pressad på de flesta håll i svensk idrott och plus och minus måste gå ihop. Eftersom vi verkar ha en klok ledning förstår de det och då är saken inte alldeles självklar. Det är trots allt osäkert om vi når Allsvenskan eller inte. Så för mig ska Sillyn bli intressant att följa. Sedan får ju inte eventuella bud vara för låga. Då blir det en icke-fråga.
- Redigerad
Det handlar ju också vad spelaren själv vill. Att behålla en spelare som inte vill stanna leder aldrig någon bra stans. Och vice versa, att mer eller mindre tvinga iväg en spelare är inte bra det heller.
Men bra diskussion ovan. Viktigt att folk förstår att Öster dansar på marginalerna här. Gäller verkligen att fokusera på rätt saker; det långsiktiga som t ex värdegrundsarbete som ger oss mer positiv uppmärksamhet/sponsorer och det kortsiktiga som ger oss cash här och nu som främst ska gå till nödvändiga löner och hyror och så få andra saker som möjligt.
Sen vill jag också säga att visst - intäkterna och kassan ökar i Allsvenskan, drastiskt. Men det gör också utgifterna så det är i princip samma jobb som ska göras för att undvika att bli marginaldansare även där.
Lukasz Sekulski hade 12 mål på 17 matcher, det var redan förväntat att han skulle vara bänk
El_barto Nej exakt. Jag unnar nånstans JW försöket, men nånstans var det rätt mycket som skulle till om han skulle ha en startplats i en så bra liga (lite som @Villenyblom är inne på). Men oavsett - ingen ide att tjata hål i huvudet på honom eller ens klaga på hans ambitionsnivå. Vill han inte vara kvar ska han inte vara kvar.
Visserligen bara startat två matcher men då har han faktiskt gjort mål i båda