Några spridda tankar kring Kusu-gate:

Beklämmande att Kusu och hans familj behövt utstå hot, hur mycket man än stör sig på hans agerande.

Väldigt naivt av Kusu att ställa upp på bilden utan att fråga vad den skulle användas till. Otroligt korkat av Mjällby som utnyttjat detta och borde fattat att det skulle sätta Kusu i en dålig sits.

Känns inte som att Mjällby sett Kusu spela när de beskriver honom. Passningsfoten är ju knappast hans starka sida.

Känns inte heller som Kusu har sett Mjällby spela när han beskriver dem. Har svårt att förstå klubbvalet. Han borde varit kall och spelat ut kontraktet. Man undrar vad som gjorde att han tog beslutet, Hasse Larsson kanske skickade med ett x-box?

Enligt mig har Kusu i Öster fått en roll som är större än vad som motiveras av hans spelkvalitet. Visst är han bra, men inte alls så bra som motiverar den roll han haft i laget. Tycker att han ofta saktar ner spelet när det är omställningsläge och han tappar mycket boll. Det jag stör mig mest på är dock hans ständiga klagande på medspelare, ska bli skönt att slippa. Lite större ödmjukhet hade inte skadat. Kanske kommer den nu?

Proffsigt agerat av Vito och Foyston.

Det sista Öster behöver nu är Östersupportrar som inte kan hålla stilen. Hela Mjällby - ledning och supportrar - skrattar och gnuggar händerna ju mer upprördhet de kan skapa. Nu sluter vi leden, tar fram storkukslugnet och fortsätter marschen mot Allsvenskan.

• flarum-mentions.forum.post.mentioned_by_text
  • flarum-likes.forum.post.liked_by_text

Att skicka hot till någon är oacceptabelt, låt oss börja där. Mjällby har uppnått exakt vad de ville. Det stör mig. Som fan.

Jag förstår att Foyston säger det han säger nu till bakgrund av hoten. Tack vare hoten kan vi nu inte spela kortet att med iskall tystnad vänta ut ett bud från Mjällby, nu kommer allt handla om Kusu. Hur myket han spelar i nästa match, hur ser han ut på planen, hur mår han o s v. Vi supportrar kommer att fokusera på Kusu, media kommer att fokusera på Kusu och Kusus nya och gamla lagkamrater kommer att fokusera på Kusu.

Jag vill Öster lägger all kraft på att skapa en höst där vi kan klara målet att nå allsvenskan utan Kusu, efter det kan Mjällby slanta upp en liten Mellby Gård-peng för att låta honom gå i förtid (det är fan det MINSTA de kan göra efter allt de ställt till med).

Flera lag har spelat träningsmatcher, värvat ’n nya, degen slog vsk i går tex, vi har inte gjort mer än förlorat vår enligt många bäste spelare, frågetecken hitills för den så hyllade ledningen, minst sagt

ZWEMPA Hat är helt ok, hot är dock aldrig ok för det är olagligt. Hat dock är en helt naturlig och legitim känsla som är helt acceptabel att känna och uttrycka men folk som medvetet försöker alltid nu för tiden känns det som blanda ihop att "hot" och "hat" är samma sak talar inte sanning.

Hot är inte okej. Att kontakta hans familj öht är inte okej.

Att Kusu agerat i god tro och inte visste vad de skulle göra av bilden faller på sin egen orimlighet. Han har försökt sätta press på Öster att släppa honom direkt, allt annat förutsätter att både han och hans rådgivare har begränsade mentala förmågor. Alternativt att hans rådgivare agerat i ond tro och Kusu bara blivit lurad av sin agent i ett samspel med maif.

Det är mycket rimligare att anta att:

1. Kusus agent besitter åtminstone medelintelligens och kan sitt jobb.
    2. Kusu har fått alternativen förklarade för sig, inkl. konsekvenserna.
    3. Kusu visste därför precis vad han gjorde.

Den stora frågan är hur påverkar detta laget, enligt mig de sämsta som kunde hända, riskerar splittra o få laget ofokuserat.
    Finns väl bara ett sätt för öster o agera, sätt honom på bänken, vad sätter de annars för signaler till lojala spelare, om en som lämnar går före, tricky situation onekligen, vad tycker ni

lemon Så jävla tråkigt. Uselt att hota någon överhuvudtaget.

Jag tycker heller inte Kusu gjorde rätt som poserade i MAIFs tröja men önskade honom lycka till i framtiden på Instagram igår i ett privat meddelande. Hade han gått till Kalmar hade jag blivit förbannad men nu kan jag inte mer än att tycka han borde byta agent och kanske ta lärdom av detta.

Hur ska vi då agera, ska vi agera vad som är bäst för Öster eller Kusu? Om vi ser det ur Östers perspektiv finns 3 val.

1. Försöka sälja honom nu. Svårt då vi har dåligt förhandlingsläge o inte säkert Mjällby behöver honom nu.
    2. Peta honom och låta honom sitta på bänken. Vaska hans lön.
    3. Låta honom spela om han platsar

Kusu taxerade 460 000 kr förra året.
    Snittlönen i Allsvenskan är enligt Lönfokus 2023 1 140 000 kr.
    Klart han är taggad på deg.

Hanteringen kring övergången är dock kass. Nu myggar vi av Kusu och hans dåliga försök till bortförklaring:
    "Jag skulle bara ta en bild och jag visste inte vad Mjällby skulle göra med den."

Mot Allsvenskan, tja!

sim
      Så om vi räknar att Kusu har 40 lakan i månaden.
      Dubblar det för att få vad det kostar arbetsgivaren så blir det 80-tusen. Gånger 6 månader som är kvar av hans kontrakt så blir det typ en halv miljon. Det är vad Kusu kostar Öster.

Är detta svaret på varför mjällby värvade kusu

Enligt Sportbladets uppgifter är nu också Djurgården på jakt efter Mjällbys Adam Ståhl, där parterna förhandlar om ett kontrakt. Spelaren är fri att prata med andra klubbar då hans kontrakt går ut efter säsongen och därmed kan han först och främst skriva på för Djurgården från och med 1 januari 2025 och sedan lämna gratis efter säsongen. Alternativt att han köps loss i sommar och Mjällby får en övergångsumma för spelaren.

lemon

Man undrar om han är fem år gammal?!

”Jag skulle bara ta en bild och jag visste inte vad Mjällby skulle göra med den. Hade jag vetat så kanske jag hade sagt något”

Om han är så jävla dum är det anmärkningsvärt.

lemon

Här borde återigen hans rådgivare ha gripit in o viskat i hans öra att han borde lägga till något i stil med att minkfarmarnas publicering av bilder mm är var oprofessionellt och att det tydlig att klubben visserligen har utvecklats mycket sportsligt men den definitivt behöver utvecklas på andra plan och att han hoppas att den kan göra det under hans tid i klubben