Kanske lite långsökt men vore inte nikola vasic helt perfekt för oss om vi gick upp? Passar spelstilen, har bevisat sig själv i allsvenskan och kontraktslös efter säsongen. Förmodligen ett långskott som inte lär hända men alltid kul att leka med tanken.
Silly 2024
Med fyra attackerande mittfältare hoppas jag på hög konkurrens och möjlighet till rotation och tidiga byten utan att tappa spets på plan. Den Petar vi sett tidigare håller inte för en höst med 90minuter varje match. Ge honom 70 och få in pigga ben i form av Rodic eller Mörfelt, det kan verkligen straffa motståndarna i slutet av matcherna. Eller varför inte skicka in Petar den sista halvtimmen med utvilade ben mot ett trött försvar, kan bli intressant.
Petrovic spider i hans sista år i TFF är bland det sjukaste man skådat. Var så gott som klar för Peking men drog knät. Allt handlar om han är fit eller inte för kvalitén finns där.
Värvningen av Petrovic känns lite desperat. En kortsiktig satsning på att försöka nå allsvenskan nu. Det samtidigt som truppen skriker efter yngre spelare med utvecklingspotential som kan skapa värde, som kan ge en försäljning som i sin tur kan skapa en grund som gör att Öster åter kan etablera sig i allsvenskan.
Jag hoppas att Vito har någon mer värvning på G annars blir jag grymt besviken. Att värva en SE spelare - om än bra - i en ålder där han peakat är inte något framgångsrecept på sikt.
Värvningen av Petar är perfekt. Han har en förmåga att skapa ngt av ingenting, han gör skillnad! Jämför med en hel del av våra nuvarande spelare där snacket alltid är "man kan se potentialen", "det finns mkt mer att plocka ut" osv.
Samtidigt så är Petar en chansning, kan han spela så kan han ta oss till Allsvenskan. Är han fortfarande mest skadad eller ur form så är det bortkastade pengar.
Men Petar är inte mellanmjölk, spelar han så är själv värd biljettpriset!
(Samtidigt en möjlig förklaring till Vito/Velic-lunchen. Velic hade mkt bra kontakt med Petar... men han lämnade ändå för TFF. Men att Petar var en av sakerna som Vito-Vino-Velic pratade om kan vi nog vara rätt säkra på.)
Min åsikt: Om Petar trivs och håller sig hel är han en tillgång till vilket lag som helst i svensk fotboll. En supersub i Allsvenskan, en klasspelare i Superettan. Typ. Det kan bli helt fantastiskt, men de där "om:en" jag inleder åsikten med gör att man inte vågar jubla riktigt ännu.
Elefanten i rummet är dock (som någon varit inne på) hur han lämnade oss för Trelleborg tidigt 2021. Vi vet att det pågick lite av en maktkamp om det sportsliga i vår förening vid den tiden, vilken slutade med anställningen av Vito senare det året. Eller var det en rent ekonomisk fråga, kanske båda delarna. Hursomhelst, ny tid och ny strid.
Varmt välkommen Petar!
- Redigerad
DeppigPojk vrf skulle han gå till oss? hörde att han var sugen på bajen
- Redigerad
Ser bra ut på papperet! Petrovic har också serbiskt påbrå, som Rodic och Kricak. Landsfränder i samma lag ska nog inte underskattas.
Kan tänka mig denna elva 4-2-3-1 eller 4-3-3 med möjliga byten inkluderat
----------------------------------- Aliev/?? ---------------------------------------
--- Rodic/Ljung/ABW ----- ABW/Mörfelt (med lösa tyglar) ----- Petrovic/Mörfelt ---
---------------- Ljung/Pijaca/Theo ------- Seger/Mörfelt ------------------------
--- LB/Theo ------- Kricak/Starke -------- Mattis/Starke -------- Tatu/Thorri ---
---------------------------- Robin -------------------------------------------------
Saknas en gubbe när Aliev får kortet. Vem blir det?
Zingo Eller var det en rent ekonomisk fråga, kanske båda delarna. Hursomhelst, ny tid och ny strid.
Jag klandrar inte Petrovic att han tog det anbudet han fick av trellehulla utan att gå in på detaljer.
Villenyblom Japp. Kanske kändes det också då som att TFF var närmare allsvenskan än Öster med tanke på de pengar som spenderades plus att alla kunde se slitningarna mellan Velic och styrelsen.
Där och då ville Petar hem till Skåne och Arlöv. Det spelade också in i hans beslut.
Personligen tänker jag försöka släppa skepticismen tills han fått utgå skadad mot Örgryte. Hoppas på att mer kommer under veckan. Två till är nödvändigt. Vore fantastiskt om vi dessutom hade en fåvad på plan på lördag…
Ändå rätt sjukt att vi inte har en spelare kvar i truppen sen Petar spelade här för 4 år sen (räknar inte in Zahirovic då han är utlånad)
- Redigerad
Var inte Mattis med lite på ett hörn redan då? Men ja, rejäl omsättning sedan dess.
Apotekaren ja, det är ju lite det man saknar - några lokalt förankrade kulturbärare. Månz, vasilj, velic osv.
Men det skall ju stämma. Men idealt har man det, anser jag.
Lite Petar-statistik, för de som gillar det..
Han verkar ha spelat 32 matcher / 1855 minuter för El Paso. Poäng 6+4, I snitt 58 minuter/match, om speltiden är på grund av skador eller konkurrens vet jag inte.
I Trelleborg, 27 matcher, poäng 9+5, spelade i snitt nästan 62 minuter/match. Störst anledning till speltiden var pga skador.
I Öster, 24 matcher, poäng 8+4, spelade i snitt nästan 69 minuter/match. Störst anledning till speltiden var pga skador.
Känslan är som vanligt att Petar sällan kommer spela 90-minuters matcher, men får ändå mer uträttat än många andra på den korta tid han väl spelar.
En snabb utvärdering av hans statistik senaste åren blir då att han kommer spela ca 65 minuter/match och leverera 0,5 poäng/match för oss (räknat att han spelar bara 2/3 av matchen alltså). Utöver poängen kommer han bidra mycket till spelet med sin kreativitet och kommer säkert få några ”hockeyassister” också som inte syns på CV:t
Hoppas innerligt på en skadefri höst, men Vito bör ju inte plockat in honom nu om han inte var redo för spel, kan man tycka.
Elfsborg värvar en ny anfallare
https://fotbolltransfers.com/nyheter/uppgifter-emil-holten-klar-for-elfsborg/190022
Möjligheten att låna Krasniqi mfl torde nog ha ökat. En smartare lösning än att värva Petrovic.