Givet att vi ska spela någon variant på 4-2-3-1/4-3-3 ser jag målvakt och centralt mittfält som numerärt klara. Det gäller egentligen också ytterbackarna men där är vi på tok för svaga till höger med en rätt jobbig kontraktssituation. Om inte försäsongen gör underverk är Thorri en felrekrytering och Tatu en misstajmad förlängning. Bästa vore om det går att avyttra den sistnämnde och ta in en ny förstagubbe där.
Mittback behövs minst en in. Jag hör till dem som gärna ser Månz i truppen men vill inte att han ska vara tänkt som startande - och det vill jag inte heller att Starke ska vara. Utifrån det får det tyvärr bli adjö till Månz och in med en ny bredvid Kricak, före Starke i hierarkin. Går det att kränga Starke, så gör det, förläng med Månz och plocka in den nye.
Med Rodic inräknad har vi honom, ABW, Mörfelt och Zahirovic som YM/YF. Detta om ABW inte är tänkt att spela nia (vilket jag varken hoppas eller tror, han är avgjort bättre när han utgår från kanten). Tror minst ett alternativ måste in rent numerärt, eller två varav en är tillräckligt bra för att starta om inte Rodic förlänger eller om ABW är tänkt som nia.
Som nia har vi om vi bortser från ABW i nuläget Söderberg och André. Oklart om den sistnämnde håller. Utan att ha något emot honom i sig hoppas jag personligen att optionen på Yakoub inte utnyttjas. Hade inte känt mig trygg med att gå in med honom och Söderberg som alternativ när den givna målsättningen är topp två. Minst ett alternativ som är bra nog att konkurrera om startplats ska in här också, alltså.
Även för det fall man utgår ifrån att Rodic och Kricak förlänger tycker jag alltså att truppen har några ganska rejäla hål att laga. Hur man än vrider och vänder på det är det utifrån nuläge ändå nödvändigt att ta in ett mittbacksalternativ (två om Kricak inte förlängs) ett högerbacksalternativ, ett alternativ på YF/YM (två om Rodic inte förlängs) och ett alternativ som nia. Sedan kan man laborera lite med var man lägger krutet. Personligen hade jag prioriterat mittback och nia, men det är fan inte lätt att välja.