Målvakter
Prekovic behöver lämna. Förra säsongen var katastrof, han kostade oss 10-15 poäng.
Jag gillar Lundahl Persson, finns mkt målvaktsämne där. Wallinder kan jag inte uttrycka mig om än.
Backar
Thorri thorrison var en flopp. Hans passningar, inlägg och avslut håller väldigt låg kvalitet. Oroande att han har 3 år kvar på sitt kontrakt. Jag tycker varmanen är bättre. Jag vill inte förlänga med Måns som en startspelare. Mattis är inte heller tillräckligt bra för att vara startspelare, än.
Lucas Bergqvist är grym. Hoppas vi lyckas behålla honom hela säsongen. Theo är en duktig backup.
Här vill jag också lägga in att jag tror på U19 spelarna max högberg, Denis nenic och rojdulovic ( tror han heter så). Jag ser max som väldigt lovande högerback. Inte mittback som vissa tror.
Mittfält
Största problemet är nog att kusu och herdonsson båda är bäst i den defensiva positionen och vi har inte råd med att ha någon av dem på bänken med nuvarande trupp. Daniel ljung är truppens stora vinnare på ändrat spelformation. Han kommer blomma ut nästa år i en av de 2 offensiva positionerna. Vi får se om zahirovic och mörfeldt kommer agera mittfältare eller forwards. Jag ser båda som offensiva mittfältare på varsin kant. Det blir en utmaning för nya tränaren. Osäker på om Oscar Gabrielsson håller på denna nivån. Känns lite tunt här. HBP passar också bäst i en tillbakadragen roll på mittfältet som en spelfördelare men han är för svag defensivt för att agera DM. Han kommer nog inte få särskilt mkt speltid i år. Däremot är jag väldigt imponerad av Hugo bodén och jag tror han kan blomma ut i år. En spelare jag tror stenhårt på. Kanske bästa spelaren i u19. Väldigt kreativ och smart i sitt spel.
Forwards
Här är jag mest orolig. Jag gillar rodic som fan men han passar inte in som forwards i ett snabbare omställningsspel. JW hade väl funkar ok men jag har aldrig gillat honom. Han jobbar och sliter som fan men jag vill ha en skickligare forward. En spelare som klarar göra mål på egen hand. JW gör nästan alla sina mål genom att stöta in bollar på 5 meters avstånd. Han är extremt beroende av ett fungerande lag runt honom.
Söderberg passar inte som ensam central forward. Jag hade inte haft något emot att sälja honom och satsa mer på andre Gustafsson som backup. Mörfeldt är lite för irrationell för att spela som mittfältare så jag tror han blir högerytter i år. Men han är dock lagets enda HY. Jag vill därav få in 2 riktigt bra ersättare till JW och rodic. Det borde finnas gott om löneutrymme för det för JW och rodic tillhörde nog truppens bäst betalda spelare.
Utöver det har Måns, kociza, Magnusson och hauksson förmodligen också haft bra löner så borde finnas gott om utrymme för att erbjuda bra löner till spetsvärvning. Särskilt med fördubblad omsättning förra säsongen.