Saxat från SMP.
Östers IF – Frågor om Mazur, Aliev och Dzabic
I Östers IF har det inte hänt någonting på silly-fronten sedan sist.
Vi fick bekräftat av sportchef Vito Stavljanin att man jobbar på att förlänga med mittbacken Ivan Kricak, yttern Vladimir Rodic samt anfallaren Jesper Westermark och att det annars är där man letar ersättare.
Häromdagen fick jag flera frågor om FC Trollhättans målspruta Alibek Aliev. 27-åringen bombade in 26 mål på 28 matcher i division 1 ifjol och är ett eftertraktat namn när han nu ska ta nästa steg.
Jag har fått uppgifter om att Öster varit där och visat intresse, hur stort vet jag dock inte, men att en flytt till Allsvenskan är prioritet för Aliev där jag även fått höra att det är nära med en underskrift hos någon av dessa klubbar.
I mittbacksfrågan fick jag flera uppgifter häromveckan att diskussionerna med Kricak ljusnat, men var parterna står just nu har jag ingen uppdatering kring.
Det har tidigare pratats om Östersunds ukrainske mittback Myroslav Mazur, där det nu är officiellt att han kommer lämna, och där kan jag väl återigen bara upprepa mig och säga att det senaste jag hört är att Öster vill avvakta.
Jag kan tänka mig att han är ett av ”back up”-alternativen ifall det inte blir något med Kricak.
Gällande ytteralternativ har jag fått frågan om inte Älmhultsfostrade Robin Dzabic, som gjorde en succéhöst i Landskrona BoIS, vore ett bra alternativ att få in till Öster.
Det tycker jag verkligen han hade varit men han har relativt nyligen skrivit på ett nytt avtal så det skulle nog kosta en del att lösa 22-åringen och vad jag hört finns det utländskt intresse för Dzabic.