Jag kan känna att allt ni pratar om härovan är både rätt och fel. I min bok: I den hackordningen vi befinner oss i just nu så behöver vi såväl fynden från division 1 som konkurrenterna i Superettan som de som blivit över i Allsvenskan. Och lägg därtill - all of the above från övriga länder i världen som kostar vad vi har råd med.
Och: Statistik tar dig alltid bara delvis till målet. Och statistik har dessutom två grenar; den faktiska (som listar antal mål, passningar, brytningar etc) och den upplevda (xG, XGA etc). Det är liksom delar av CVt så att säga. För att veta om spelaren passar in i det lag han ska spela i beöver vi ta det lite längre än vad Football Manager kan erbjuda - har spelaren en personlighet som passar in i övriga truppen? Kan spelaren trivas i en stad som Växjö och i den trupp vi har just för tillfället? För det sistnämnda spelar ålder och livssituation rent allmänt en gigantisk roll. Exempel 1: En äldre spelare med flickvän och barn uppvuxen i en mindre stad passar bra in, motsvarande uppvuxen i en storstad är mer osäkert. Exempel 2: En yngre spelare där fotbollen är A, B och C i livet passar bra in, en yngre spelare från en storstad som behöver mer av sin omgivning för att fungera är mer osäkert.
Så: Balansgången. En bred spelartrupp är bra för att säkerställa att en spelare kan hitta sin klick och trivas men har nackdelen att den kan spreta för mycket, en smal kan vara jobbigare att komma in i men lättare att styra mot ett och samma mål. I det hänseendet spelar divisionen där vi plockar spelaren en mindre roll. Rätt för truppen blir så mycket viktigare. Oavsett division.
Jag bedömer att Öster just nu har en bra mix av äldre/yngre och storstad/mindre stad, det vi kanske saknar lite just nu är de hemvävda stjärnorna. Vi har nu bara Mattis kvar där Växjö/Värend är en naturlig central punkt, utöver honom några få som varit här så länge att man kan se dem som åtminstone "trivs här om förutsättningarna är rätt". Det oroar mig en aning. Men samtidigt är det viktigaste att vi når allsvenskan snabbt, för att vara topplag i SE är extremt flyktigt och osäkert. Så Allsvenskan får komma först, och de mer långsiktiga målen sen.