O87 Av den Ligacupmatchen jag såg var han varken bra eller dålig. Medelmåttig. Tyckte inte han visade upp några andra egenskaper än de yttrar vi redan har.

• O87 svarade på detta.

O87 Som Mörfelt typ men en bättre dribbler

Villenyblom På både FIFA och transfermarket står det att han är både anfallare och ytter. Rasmus har även ersatt yttrar när han hoppat in i klubblaget. Men hans vanligaste position är säkerligen striker.

El_barto

Niklas "någon som dokumenterat kan prestera på den nivå vi är på" Söderberg petar ju inte Alibek "chansa med spelare på lägre nivå" Aliev. Nästan så att man inte kan lita på kategoriska regler gällande vilken typ av värvning som blir lyckad.

Alla värvningar är väl mer eller mindre chansningar. Tar man RWP (som dokumenterat kan prestera på den nivå vi är på) som exempel så har han mestadels varit petad de senaste fyra åren, i en rad olika klubbar. Tveksamt om han skulle vara mindre chansning än någon som gjort 26 på 28 i söderettan.

Spelare som presterar i nutid i S1 är svåra att lösa (speciellt mitt under säsong), de siktar väl på AS eller bättre och deras klubbar vill inte släppa. Spelare som presterar i AS behöver vi inte ens snacka om. Antingen blir det väl spelare som haft det tufft och kan tänka sig att gå ner i nivå till oss, eller spelare som gjort det bra och gärna går upp i nivå till oss.

Sitter du och säger att vi borde få loss Lindgren, Ihler eller Camoes så gör du det lite väl enkelt för dig själv.

Kalle Dahl Ja men då kan vi ju ta Dijan Vukojevic som presterat på denna nivån. Han blir ju enkel att köpa loss haha

Jag gissar Vito avvaktar som Vito alltid gör. Kom ihåg att ifjol kom värvningarna efter 20e augusti.

stefanps

Om jag inte missminner mig så har Elgen i Arpö uttalat sig positivt om honom. Positiva omdömen både från match o träning.
        Men Zubah är nog mest tänkt för framtiden. Kommer säkert matchas även i P 19 om han ansluter i det här fönstret.

Ols Haha nu svarade du på mitt inlägg om RWP. Men vi alla tycker olika, för mig gjorde Zubah okej utan att vara dominant bland andra spelare.

Kan ngn montera en webcam på Cafe Ritz i Sölvesborg så vi kan följa Vitos arbete live? Tänk spänningen att se Vito sitta och fika när Imam Jagne kommer in i lokalen.... blir det en deal eller bara ngn småkaka

Kalle Dahl Niklas "någon som dokumenterat kan prestera på den nivå vi är på" Söderberg petar ju inte Alibek "chansa med spelare på lägre nivå" Aliev. Nästan så att man inte kan lita på kategoriska regler gällande vilken typ av värvning som blir lyckad.

Blir lite tankefel här. Först och främst kan man inte jämföra de spelarna. De är olika spelare och är olika bra på olika positioner. Osäker på om Aliev skulle peta Söderberg på mittfältet tex.

Sedan tycker jag inte heller man ska vara kategorisk, men det tre sig tämligen meningslöst att värva in någon som vi inte vet presterar bättre på den positionen i detta läget. Då blir det sannolikt bara en lönepost till. Då kan vi lika gärna köra med någon vi redan har, t.ex. Söderberg eller Gabrielsson.

Ska vi värva till den positionen, med ambition att faktiskt nå allsvenskan, så måste det värvas kvalitet. Inte kanske kvalitet. Inte kvalitet på en lägre nivå. Inte framtida kvalitet.

Kvalitet.

Vill vi nå Allsvenskan om fem år är däremot unga spännande spelare från division 1 helt rätt.

El_barto Hur kan man med säkerhet veta att en spelare kommer prestera? Du försöker hitta en värvningsstrategi som är helt orimlig. Vi kan värva Danmarks bästa ytter som gjort 8 mål på 10 matcher. Men det betyder inte till 100% att han kommer göra 8 mål på 10 matcher i Öster.

El_barto finns ganska många exempel på fynd som gjorts i div 1 och direkt lyft sina lag lex Lukas Berquist exempelvis.

stefanps

Sorry att min korrekthetsstörning kickar in men varken Fifa eller TM är någon måttstock för vilken position man passar på eller "kan" spela på. RWP spelade ett halvår som ytter för 6 år sen när the mighty PC inte gick att peta. Nu när han är gänglig striker som hade gjort lika många poäng som Thorri hade som gjort som ytter

Villenyblom Kan du bara förklara denna mening för jag förstår inte riktigt?: "Nu när han är gänglig striker som hade gjort lika många poäng som Thorri hade som gjort som ytter"

Jag kan känna att allt ni pratar om härovan är både rätt och fel. I min bok: I den hackordningen vi befinner oss i just nu så behöver vi såväl fynden från division 1 som konkurrenterna i Superettan som de som blivit över i Allsvenskan. Och lägg därtill - all of the above från övriga länder i världen som kostar vad vi har råd med.

Och: Statistik tar dig alltid bara delvis till målet. Och statistik har dessutom två grenar; den faktiska (som listar antal mål, passningar, brytningar etc) och den upplevda (xG, XGA etc). Det är liksom delar av CVt så att säga. För att veta om spelaren passar in i det lag han ska spela i beöver vi ta det lite längre än vad Football Manager kan erbjuda - har spelaren en personlighet som passar in i övriga truppen? Kan spelaren trivas i en stad som Växjö och i den trupp vi har just för tillfället? För det sistnämnda spelar ålder och livssituation rent allmänt en gigantisk roll. Exempel 1: En äldre spelare med flickvän och barn uppvuxen i en mindre stad passar bra in, motsvarande uppvuxen i en storstad är mer osäkert. Exempel 2: En yngre spelare där fotbollen är A, B och C i livet passar bra in, en yngre spelare från en storstad som behöver mer av sin omgivning för att fungera är mer osäkert.

Så: Balansgången. En bred spelartrupp är bra för att säkerställa att en spelare kan hitta sin klick och trivas men har nackdelen att den kan spreta för mycket, en smal kan vara jobbigare att komma in i men lättare att styra mot ett och samma mål. I det hänseendet spelar divisionen där vi plockar spelaren en mindre roll. Rätt för truppen blir så mycket viktigare. Oavsett division.

Jag bedömer att Öster just nu har en bra mix av äldre/yngre och storstad/mindre stad, det vi kanske saknar lite just nu är de hemvävda stjärnorna. Vi har nu bara Mattis kvar där Växjö/Värend är en naturlig central punkt, utöver honom några få som varit här så länge att man kan se dem som åtminstone "trivs här om förutsättningarna är rätt". Det oroar mig en aning. Men samtidigt är det viktigaste att vi når allsvenskan snabbt, för att vara topplag i SE är extremt flyktigt och osäkert. Så Allsvenskan får komma först, och de mer långsiktiga målen sen.