Horn lfcred Puyol, 1,78 Jagielka, 1.80 Otamendi, 1.78 Milito, 1.79 FRANCO BARESI 1.76 Sen dessa grabbar är ju inga långskånkar heller direkt: Sergio Ramos 183 Ricardo Carvalho 181 Joachim Björklund 183
Ingemar Horn Min favoritmittback (bortsett från Acke Blomqvist förstås) genom alla tider är Argentinas Nestor Sensini. Han är 178 eller 180 cm över jorden, olika uppgifter där på nätet. I dagens Öster har Herdonsson en sjusärdeles vristspänst. Han är inte längst men han kommer högt ändå. Har någon tänkt på honom som ett mittbacksalternativ bredvid Kricak? På mittfältet har vi redan många alternativ.
Old Chap Satte mig vid datorn nyss och tappade hakan i golvet när jag såg vad som hänt här på forumet. Hela 72 inlägg i sillytråden och rejäla boom två gånger om. Nu måste truppen vara i det närmaste komplett. Det enda som fattas är Benzema eller Lukako, Är inte någon av dem tillgänglig får Vito leta upp någon billigare med liknande kvaliteter. Kjellman Olblad borde också få tränga sig in i truppen. Öster måste nog låna ut en del spelare i år med.
KAX Stort fokus på längd men det finns fler parametrar för att bli en bra "huvudspelare". Gäller att ha spelförståelse, spänst, mod, timing etc för att nicka undan bollarna också. JW har vunnit många nickdueller mot klart längre motståndare under sin sejour hos oss och han är "bara" 183cm. Låt oss se hur det fungerar utan att såga vårt försvar redan nu.
Zingo KAX Stort fokus på längd men det finns fler parametrar för att bli en bra "huvudspelare". Skulle skriva något liknande. Några av oss minns t ex Filip Thurn 😅
Sääf Jag tror nog man kunde ersatt Rodic spelmässigt. Men hans rutin och kravställning är ovärderlig som jag ser det, särkilt när vi har hög omsättning och ny tränare. Kommer ihåg hur han utryckte sig i början att det var alldeles för lite ”tävling” på träningarna när han kom.
Hansen Horn Han är ju i alla fall inte rädd för att TA en straff vid straffavgörande som en kapten ska kunna göra. 🙂 ( https://www.expressen.se/sport/fotboll/mellberg-tog-sitt-ansvar-nar-andra-inte-vagade/ )
Horn Afroman För min del så skulle Månz inte ens spelat förra säsongen. Alldeles för seg såväl på plan som utanför!
ubie67 Horn Mer Starke för mig, även om Månza låg bakom lite enkla mål bakåt o blivit lite segare i steget.
jon Blir rätt spännande med en hyfsat oförändrad trupp men ny tränare. Borde bli ganska lätt att utvärdera coachen
Hansen Ingemar Inte mittback men denne kille som bland annat spelade för Samoas U20-landslag blev känd för att med sina 178 centimeter knoppa in en massa mål medelst spänst och tajming. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tim_Cahill
ubie67 Ingemar Sensini grym spelare men bara Cannavaro hästlängder före honom utav de mer relativt korta mittbackarna; här en lista som tycker speglar verkligheten hyfsat sista 50 åren med givetvis en Kaiser ohotad etta: https://www.sportingfree.com/sv/fotboll/b%C3%A4sta-mittbacken-genom-tiderna/
Horn Ingemar Nestor Sensini, hur kunde jag glömma honom? Han spelade i en av mina absoluta favorittrupper någonsin med Buffon, Thuram, Cannavaro, Crespo, Chiesa, Dino Baggio och Asprilla i Parma under slutet av 90-talet. Klass rakt igenom.
stefanps Störande att Fotbollskanalen skriver att Öster är Vladimir Rodic ”NYA” klubbval. Som att det vore en annan klubb han skriver på för.
jon stefanps genererar väl 1,14x så många klick eller nåt baserat på någon statistik från någonstans?
TuffeUffe Förvisso inte på samma nivå som andra exempel som nämnts, men ett svenskt exempel på en helt ok kort mittback är Jacob Une Larsson. Tror han är <180 cm.
Alex Skiter i hur långa våra mittbackar är, bara de tar oss till allsvenskan. Snacka om fel fokus. Allt som är intressant är vad de presterar. Vinner de färre nickdueller får de kompensera det med annat. Sen är det ju inte några smurfar vi talar om heller, samt att det finns en lång herre i truppen som säkert är ganska sugen på att ta en plats. Mot allsvenskan!
ubie67 Alex Jo vad gäller det våra helt sant men ändå intressant att man på en sådan position internationellt kan vara 180cm o lägre då detta starkt missgynnar ens förmåga att nicka undan bollar ie vinna närkamper med mindre kilo, likt en basketspelare som bara är 190 i NBA; här bara kuriosa att man måste kompensera detta med andra otroliga förmågor, vi som spelat på den positionen själva vet vilka oerhörda fördelar en backresestorlek här gör. Tar gärna de längre alternativen till oss o kan så Mattis växa in i kostymen än mer så har vi även ett vasst anfallsvapen, killen är ju a fuckin beast!
Jockeluring Alex Min fru har alltid rätt. Hon sa en gång att längden inte har någon betydelse. "Tack", sa jag.