Google translate av hela artikel på fotbolti.net, så det är som det brukar med Google Translate, det blir fel och j-vligheter. Inte uråldrig utan känd och cool, verkar det vara:
Den assisterande landslagstränaren Jóhannes Karl Guðjónsson hade en intervju med den svenska klubben Norrköping i början av denna månad. Efter det visade Öster intresse och Jói Kalli pratade också med Öster. Jói Kalli pratade med Fótbolta.net idag.
Jag gick och träffade dem hos Öster. Läget är att jag har ett väldigt bra jobb på KSÍ och vi går in i ett mycket spännande fönster i mars. När jag bestämde mig för att gå in i det jobbet i början var det alltid målet att ta landslaget till EM. Det måste vara något väldigt spännande för att få mig bort från det projektet nu”, sa Jói Kalli
Har Jói Kalli sagt nej till klubbarna eller har de sagt nej till honom? "De har lite arbete och behöver bara avsluta sin verksamhet. Jag har inte hört något mer." Han säger att projektet på KSÍ är väldigt spännande. "Vi är i slutspelet med två finaler kvar; semifinaler och resultat för att gå till EM. Jag blev först kittlad när jag började det här jobbet på KSÍ. Jag är väldigt glad över det och målet var att ta mig till EM med det isländska landslaget." Hur kom Öster upp? ”Tufa (Srdjan Tufegdzic) var naturligtvis med förra gången, jag tror att de har några kopplingar, någon form av ”scouting” som sker. Jag är verkligen stolt över att vara på papper med dessa klubbar. Öster är en känd klubb och cool." Jói Kalli kommer att vara kvar på KSÍ om inte något stort händer. ”Mitt fokus är nummer ett, två och tre: det isländska A-landslaget och det här slutspelet som ligger framför mig. Vi ska på en bra resa till USA i januari och det är där vi är fokuserade. Det krävs något riktigt spännande för att dra mig bort från det”, sa Jói Kalli. Han har arbetat som assisterande landslagstränare sedan början av 2022. Island möter Israel i slutspelssemifinalen i mars och vinnaren av den matchen möter antingen Bosnien eller Ukraina i finalen om en plats i Europa. Mästerskap.