Eckart Jag tror så här: Tufa hade stort förtroende i hela föreningen, även efter kvalmissen. Det är inte omöjligt att parterna redan börjat diskutera förlängning, och att det lite var därför fru och barn flyttade hit. Sen kom dippen och situationen ändrades drastiskt. Utan fullt förtroende är det svårt att göra sitt jobb och må bra, svårt också för familjen att inte veta om man kommer få sparken nästa sommar istället och att bo nånstans temporärt ett år.
Det jag inte kan låta bli att tänka på är om det finns ett litet mått av övertro från Östers styrelse? Vi har tagit många kliv på alla plan de senaste åren och är en attraktiv förening, men det krävs en speciell karaktär för att komma till en klubb som Öster i det läget vi är nu. Alla kräver att vi ska gå upp. Allt annat är ett misslyckande. Och samtidigt är kanske inte den tänkta lönechecken i nivå med de här kraven?
Bonus Jag är väldigt kluven. Om det ska bli ett etablerat namn så måste lönen upp. Helst tror jag kanske allra mest på att föreningen vielat satsa på en "Roar", alltså någon sydsvensk tränare som lyckats bra i en division 1-förening. Ungefär motsvarande Tufas nivå om vi ska vara ärliga. Men sponsorer och fans förväntar sig ett etablerat namn. Vågar man lägga pengarna som krävs för att få drag kring laget och större garanti för uppflyttning, eller vågar man göra folk besvikna med en chansning?