I praktiken är Växjö DFF resultatet av Hovshaga AIF, Växjö FF - och - det faktum att Östers IF Dam kapitulerade inför kuppen där flera av Östers spelare + tränare valde den nystartade föreningen. Hade vi ens försökt driva vidare Östers damlag i det läget så hade det slutat i katastrof för alla inblandade parter. Således kan jag förstå kapitulationen. Att kämpa emot hade lett till bitterhet, krig och förödelse för damfotbollen i Växjö. Och till en (liten) del kan jag också förstå att parterna i Växjö DFF var sugna på att testa något eget, även om jag då precis som nu hävdade att de var sjukt naiva.
Sen förstår jag också tanken om liknelser med AFC etc. men i min bok är det inte samma bollpark. Växjö DFF hade inte varit där de är idag utan Östers IF. Det är samma stad och jävligt mycket samma lag. Det är ingen nykonstruktion. För mig ger ett damlag utöver självklarheten att fotboll inte bara tillhör männen möjlighet till ytterligare matcher, sponsorer och därmed extra intäkter i en tillväxtmarknad.
Väntar dock tills efter något konkret har hänt tills jag uttalar mig slutligen i frågan.