VV-Oppnasitt84
Ja det är min generella uppfattning också från matcherna.
Det är givetvis positivt med en växande klack. Det gör hela upplevelsen så himla mycket roligare både för oss fans och för spelarna i laget. Exempelvis så minns jag både i och efter matchen emot Varberg en enorm stolthet och optimism pga publiken och att så många människor fanns på både södra stå och övre läktaren. Detta ska vi arbeta hårt med för att lyckas behålla och kanske t.o.m ha en fullsatt klack.
Däremot har det börjat komma små varningstecken. Jag tror dock att dem har varit större på bortaplan än på hemmaplan. Jag minns en match emot Mjällby i div 1 året vi gick upp ( vi vann matchen med 1-0) då väktarna hade endel problem med några supportrar bland oss. Det va bengaler redan då bland några yngre supportrar.
Nu ser vi flera personer som i rånarluvor tänder bengaler. Det är just beteendet att medvetet vilja göra något trots att man vet att det är olagligt som oroar mig.
Vill man ha bengaler så får man ju försöka arbeta fram metoder som arrangörer och polisen kan godkänna. Jag förstår att det är en komplex fråga då man tvingas outa sig själv som positiv till något som är olagligt just nu.
Vi har väl ungefär samma läge kring narkotika idag. Särskilt marijuana som är den minst problematiska drogen idag och där det finns en stor och bred front för att legalisera det.
Vi har ju en tros och yttrandefrihet med fokus på ett demokratiskt samtal. Det är ju främst där förespråkare för bengaler för försöka ta plats.
Säsongen 2023 i svensk fotboll har varit rätt mörk. Visst vi har haft en generellt stor ökning av publik efter all corona skit men vi ser också ökad huliganism. Det har varit stora problem på Malmös, aiks, Hammarbys matcher i år där många matcher har blivit uppskjutna pga diverse dåligt beteende från fansen.
Vi har sett planstormare, bangers, mycket bengaler som har använts för att elda upp säkerhetsnät eller kastats ut på andra sektioner och startat brand på läktaren. Sånt beteende måste kvävas. Där har även eastfront och vi östersupportrar ett ansvar.
Exempelvis så hade vi en incident i år där 4-5 supportrar från Jönköping tog sig in på södra övre stå för att starta slagsmål. Det va fullt med småbarn på läktaren som givetvis blev rädda. Sånt får långsiktiga negativa konsekvenser både för klubben och för fansen.
För några år sedan hade vi en incident med supportrar från landskrona där de hade tagit sig in på eastfronts sektion och tagit en flagga som de sen försökte håna oss med. Flaggan återtogs och det blev lite mindre tumult kring det.
Det här är ju incidenter som kan växa och urartar om fel personer får styra agendan bland oss öster fans.