Zingo
Enig.
Jag tror att många här inne både överskattar och inte alls överskattar ABW. Han är så klart en mycket viktig spelare för Öster och en väldigt bra spelare i en serie som Superettan. Men kollar man på egenskaper skulle jag säga att det bara är hans tillslag som sticker ut som exceptionellt, medan han i nästan allt övrigt "bara" håller bra till mycket bra Superettan-klass. Och så är han som nämnt 27 år, med vad det innebär av förväntad fortsatt utveckling.
I Östersammanhang tänker jag att en jämförelse med en sådan som Jonathan Levi kan säga rätt mycket. I de flesta av de (för få!) matcher som Levi hann med här såg man efter typ fem minuter att han överlag var på en annan nivå rent fotbollsmässigt än alla andra på plan. Ibland såg det ärligt talat ut som en senior bland 21 juniorer. Då är man för bra serien. Där är inte ABW. I dagens trupp är det nog Kusu som skulle kunna sägas ha de höjderna sig (givetvis med undantag för Herdonsson som egentligen borde spela högerback, mittback, centralt mittfält OCH vara andramålvakt i Real Madrid). Har bekanta som håller på MFF och som efter cupmötet undrat vad fan Kusu gör i Superettan. Varannan match undrar ju gemene Östersupporter samma sak, för att varannan match överväga att placera honom på lånelistan så att han kan få lite matchning i Hässleholm. Men skulle Kusu lyckas bli avsevärt jämnare har han nog till och med ett lite högre tak än Allsvenskan, givet fortsatt utveckling i övrigt.
Kontentan är i alla fall att jag tror att ABW skulle riskera att framstå som relativt begränsad i en Allsvensk kontext, definitivt så mot lag från övre halvan. Han är inte "för bra för Superettan", utan snarare bland de bästa i Superettan. För Öster är det en nivå som är mer än tillräcklig och väldigt mycket värd. Långt i från lika klart att värdet är motsvarande för ett nuvarande allsvenskt lag, så länge inte typ BP är desperata efter nio gjorda mål och sju poäng på 14 omgångar. Och i ett sådant läge är frågan vad det alternativet egentligen vore värt för ABW om Öster samtidigt har häng på uppflyttning.