Hade varit intressant att ta fram statistik för hur de som slutat 1 resp 2a: i Superettans historia haft för poängskörd första 5 omgångarna.

"Gör det själv" 😃.

Ja, kanske kommer..

Slangen
    Ja som ingenjör är det lite svårt att släppa uträkningen 🫣

xonitex Absolut intressant att se hur viktigt det är med en bra seriestart för uppflyttning, så här kommer en liten sammanställning för hur det har varit de senaste sju säsongerna i superettan, d v s sedan Östers återkomst i serien 2017.

Två av åren har det laget som ledde serien efter fem omgångar även vunnit superettan (2017, BP med 13p, och 2021, Värnamo med 12p.).

Två gånger har laget som ledde serien efter fem omgångar kommit tvåa i superettan (2018, Falkenberg med 13p., och 2019, Varberg med 15p.).

Laget som legat tvåa efter fem omgångar har inte avancerat till allsvenskan någon gång, en gång tog de sig till kval som de sedermera förlorade (Brage år 2019).

2018 låg Helsingborg inte bättre än elva efter omgång 5 på 7 p men de vann sedan serien på 63 poäng.

Genomsnittlig poäng efter fem omgångar för det lag som senare vann serien: 9,29 poäng på plats 5,43

Genomsnittlig poäng efter fem omgångar för det lag som senare kom tvåa i serien: 11,0 poäng på plats 3,0

Genomsnittlig poäng efter fem omgångar för det lag som senare kom trea i serien: 9,0 poäng på plats 4,71

(Ja, det blir lite skevt med lägre poängsnitt men högre placeringssnitt för det lag som slutade på tredjeplats, men så kan det tydligen bli då det efter fem omgångar oftast skiljer typ målskillnad mellan en mängd mittenplatser i serien...)

Hela listan över seriesegrare med placering och poäng efter omgång 5 inom parentes:
    2017: BP, 62 p. (plats 1, 13 poäng)
    2018: HIF, 63 p. (plats 11, 7 poäng)
    2019: Mjällby, 57 p. (plats 10, 6 poäng)
    2020: HBK, 68 p. (plats 3, 10 poäng)
    2021: Värnamo, 59 p. (plats 1, 12 poäng)
    2022: BP, 62 p. (plats 8, 7 poäng)
    2023: VSK, 63 p. (plats 4, 10 poäng).

Vid jämförelsen med ifjol gäller följande ”lagbyten”:

Varberg ersätter Västerås
      Degerfors ersätter GAIS
      Sandviken ersätter AFC
      Oddevold ersätter J-Södra

Årets resultat:

Degerfors (h), + 1 poäng

Sammantaget ligger vi i år + 1 poäng gentemot ifjol.

Vi har i år 1,0 poäng per match. Fortsätter vi med samma trend slutar vi på 30 poäng och 30-30 i målskillnad.

Målskillnad efter motsvarande matcher:

2024: 1-1

2023: 1-2

Efter omgång 1:

2024: 1 poäng, +/- 0 i målskillnad

2023: 3 poäng, + 1 i målskillnad

2022: 3 poäng, + 2 i målskillnad

2012: 3 poäng, + 1 i målskillnad

2005: 0 poäng, - 1 i målskillnad

2002: 0 poäng, - 1 i målskillnad

Inför omgång 2

... mot Varberg borta har vi inga poäng att försvara från ifjol (förlust 1-2 mot VSK borta).

... Varberg var ju länge ett drömmotstånd för Öster med 6-4-0 på de tio första seriematcherna mellan klubbarna under åren 2012 till 2019. Därefter har det gått tyngre med förlust i svenska cupen 2022 följt av dubbla kvalförluster samma år.

... i omgång 2 ifjol vann vi hemma mot Trelleborg med 5-2.

Man vet ju inte säkert förrän säsongen summeras, men sannolikt har vi redan tagit lika många poäng av topp tre som vi gjorde under hela 2023.

Bissan Tack för sammanställningen! En fråga bara. Hur kan vi ha +-0 i målskillnad jämfört med förra året, när vi förra året förlorade mot Gais hemma med 2-1?

Jämförelsen med ifjol är att vi ligger + 1 poäng gentemot 2023 (i motsvarande match).

Därunder har jag skrivit hur vi låg efter omgång 1 respektive år och ifjol vann vi som bekant premiären mot HIF med 1-0, därav tre poäng och + 1 i målskillnad det året efter första omgången och +- 0 i målskillnad i år efter 1-1.

6 dagar senare

Vid jämförelsen med ifjol gäller följande ”lagbyten”:

Varberg ersätter Västerås
        Degerfors ersätter GAIS
        Sandviken ersätter AFC
        Oddevold ersätter J-Södra

Årets resultat:

Degerfors (h), + 1 poäng
        Varberg (b), + 3 poäng

Sammantaget ligger vi i år + 4 poäng gentemot ifjol.

Vi har i år 2,0 poäng per match. Fortsätter vi med samma trend slutar vi på 60 poäng och 45-30 i målskillnad.

Målskillnad efter motsvarande matcher:

2024: 3-2

2023: 2-4

Efter omgång 2:

2024: 4 poäng, + 1 i målskillnad

2023: 6 poäng, + 4 i målskillnad

2022: 3 poäng, + 1 i målskillnad

2012: 6 poäng, + 2 i målskillnad

2005: 3 poäng, +/- 0 i målskillnad

2002: 3 poäng, + 5 i målskillnad

Inför omgång 3

... mot Örebro hemma har vi tre poäng att försvara från ifjol (vinst 3-0 i omgång 26).

... Örebro har vi mött ett fåtal gånger i seriesammanhang under 2000-talet. 2003 möttes vi i allsvenskan, 1-5 borta (trots fyramålsförlust skyller jag fortfarande den förlusten på domare Jonas Eriksson...) och 1-2 hemma. Sedan möttes vi i superettan 2005, 1-0 till Öster både hemma och borta, i superettan 2022 där vi förlorade med 2-1 borta och spelade 1-1 hemma och sedan fjolåret, 1-1 borta och 3-0 hemma. Totalt under 2000-talet alltså raden 3-2-3.

... Öster har (äntligen) blivit ett någorlunda starkt hemmalag. Senaste förlusten kom mot Gefle med 1-2 i omgång 18 ifjol. Därefter har vi sju hemmamatcher i serien med raden 4-3-0.

... i omgång 3 ifjol vann vi hemma mot AFC med 3-0.

Bissan

100% Jonas Erikssons fel 2003, glömmer aldrig, slog knogarna blodig har fortfarande ärr. Om någon känner Jonas be han Swisha en 10k för sveda och värk.

NonPhixion Jag tänker också ofta på den matchen. Vi såg den på Sports. Öster förlorade, Örebro fick två felaktiga straffar och ett offsidemål, Öster fick ett regelrätt mål bortdömt och säkert en eller två missade klara straffar framåt. Ungefär så var det. Har alltid tyckt att det har varit konstigt att den matchen har glömts bort, så skönt att det finns fler som har den i åminne.

Janne Salpa
              Jag var också där och det är väl enda gången man kunnat skylla en 4-målsförlust på domaren. Vi fick väl ett rött kort också tror jag. Det var Micke Thomasson som fick mål felaktigt bortdömt och jag minns att jag irriterade mig på att varken han eller lagkamrater protesterade. Letade precis efter något om det i veckobreven på den här sidan som finns kvar från 2003 men hittade det inte men jag har inte kollat datum för matchen för att söka närmare.